به روز شده: ۰۰:۳۴ تهران - شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸

سیدمحمد خاتمی در جمع ایثارگران

در این مملکت، افراد و جریانی وجود دارند که نمی‌گذارند تعامل اصلاح طلبان با حاکمیت شکل بگیرد و مانع از گفت‌وگو و تعامل می‌شوند.

مباحثی که ایران و اسلام را در مقابل هم قرار می‌دهد یا برای دفاع از یکی، دیگری را نادیده می‌گیرد، جفا و مباحثی انحرافی است.

بحث‌هایی مثل اسلام یا ایران، اسلام برای ایران یا ایران برای اسلام نادرست است. ما در جنگ تحمیلی هر دو را با هم داشتیم؛ هم اسلام و هم ایران.

ایرانی، اسلام را با آغوش باز پذیرفت و امروز از اسلام دفاع می‌کند؛ ایرانی، اسلام را پذیرفت اما نژادپرستی و برتری قومی را به نام اسلام نپذیرفت و زبان و فرهنگ خود را تغییر نداد که این اصالت ایران را نشان می‌دهد.

ما ایرانی هستیم و به ایرانی بودن خود افتخار می‌کنیم ولی از یاد نبریم که بخش بزرگی از جامعه ما اسلام را از دل و جان پذیرفته‌است و این بسیار کج اندیشی است که به نام اسلام، ایران را قربانی کنیم یا اسلام را نادیده بگیریم.

طرح مباحث ایران‌گرایی افراطی در مقابل اسلام‌گرایی امری انحرافی و مساله‌ساز است

ما به گذشته خود افتخار می‌کنیم اما بین امروز و گذشته ما، پدیده اسلام وجود دارد؛ با آمدن اسلام، ایران و ایرانی بروز و ظهور تازه‌ای در جهان پیدا کرد و صاحب هویت و جایگاه ویژه ای شد.

ما هم اسلام و هم ایران را می‌خواهیم و الان هم جمهوری اسلامی داریم؛ آیا معنای جمهوری اسلامی این است که ایرانیان غیرمسلمانان باید از صحنه خارج شوند؟ آیا به منزله نادیده انگاشتن ملیت است؟ هرگز!

جمهوری و جمهوریت مستلزم پذیرش ملت است. ملت نیز در جمهوری معنی ندارد مگر این که افراد این ملت شهروند باشند و هر ایرانی که حاضر است در متن این نظام و قانون ولو نظرا به آن ایراد و انتقاد داشته باشد، زندگی و رفتار کند، شهروند جمهوری اسلامی و دارای حقوق و مسؤولیت شهروندی است.

ممکن است آنان که از ملت تلقی اقتدارگرایانه و تبارگرایانه دارند تأکید و تکیه بر شهروند و شهروندی را مخل اقتدار ملت و انسجام آن بدانند. خیر! یکپارچگی ایران و اقتدار آن را شهروندان بیدار و صاحب حق و راضی حفظ می‌کنند.

سنت پرستان ظاهرگرا ممکن است بگویند شهروند از کجا آمده است؟ می‌گوییم از همانجا که جمهوری و جمهوریت آمده است.

اقتدارگرایان و تبارگرایانِ دیگرستیز کارشان به نازیسم و فاشیسم می‌رسد و نفی‌کنندگان شهروند و ملت به نام اسلام (در عرصه حیات اجتماعی) سر از داعشی‌گری و طالبانی گری در می آورند.

ایران یکپارچه و متحد و ملت بیدار و منسجم در پناه اسلام پیشرو و صلح خواه در عین حال مقاوم در برابر دشمنان دین و وطن، سرمایه تاریخی همه ماست. سوم خرداد و دوم خرداد وجوه اشتراک فراوان دارند و از جمله تأکید بر این که: "هم ایران و هم اسلام، آری- یا اسلام یا ایران، نه"



-----
انتهای پیام

ارسال به شبکه های اجتماعی و پست الکترونیکی

نظر شما

امروز در فیس بوک
آخرین اخبار
  • کربلای کاله
  • بهزاد نبوی: کم بودن اختیارات رئیس‌جمهور حرف درستی است
  • جهان سحابی ها
  • محمدرضا خاتمی در گفت‌وگو با امتداد: در دفاعیات خود مستندات زیادی از نحوه برگزاری انتخابات ۸۸ برای اثبات فساد ارائه خواهم داد
  • "رفراندومی که همه‌چیز را تغییر خواهد داد..."
  • سیدمحمد خاتمی در جمع ایثارگران
  • چو بید بر سر ایمان خویش می‌لرزم که دل به دست کمان ابروییست کافرکیش
  • مسئولان کشور بعد از چهل سال باید بپذیرند که بسیاری از مسیرها اشتباه بوده است
  • خانه ای روی آب
  • کیمیای ضمیر هنرمند: دریچه‌ای به شناخت میرحسین موسوی
  • فقر نظریه پردازی
  • بیانیه نهضت آزادی ایران پیرامون تهدیدات ِ «سیل» و سیل ِ «تهدیدات»
  • هشداری سرنوشت‌ساز به خویش
  • ارزیابی راهبرد «نه جنگ و نه مذاکره»
  • سید محمد خاتمی: به جای سهمیه ۳۰ درصدی، زنان توانمند و شایسته را شناسایی و حمایت کنید
  • همه به فکر ایران باشیم
  • دکتر مصطفی معین: نهضت آزادی در طول حیات خود حامل دستاوردهای ارزشمند معرفتی، اخلاقی، مدنی و سیاسی بوده است
  • ایده فدرالی خاتمی و راز بی‌رنگ شدن ایده دمکراسی"
  • ملی‌گرایی پهلوی(چرا «واگراها» آدرس غلط می‌دهند؟)
  • آیین گرامیداشت پنجاه و هشتمین سالگرد تاسیس نهضت آزادی ایران برگزار شد
  •