به روز شده: ۲۲:۳۶ تهران - چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷

زندان اوین و ۹ دی

نویسنده: سید مصطفی تاجزاده

دو روز بعد از ۹ دی ۸۸ مرا به اطاق بازجویی بردند و بازجوها با خوشحالی گفتند روز ۹ دی همه ملت در سراسر کشور در تظاهرات شرکت کردند. حالا تو که می‌گفتی پایگاه سبزها مردمی است و خیلی مستحکم، نظرت در این باره چیست؟

پرسیدم: شما می‌دانید ۲۳ تیر چه روزی است؟ سکوت کردند که یعنی نمی‌دانند.

گفتم: درست مثل تظاهرات ۹ دی که از آن خبر می دهید، ۵ روز پس از ۱۸ تیر ۷۸ برنامه مشابهی تدارک دیده شد و آن موقع هم گفتند کار تمام شد و دیگر حمله به کوی دانشگاه از یادها رفت. اما آنچه در تاریخ و در خاطره‌ها ماند ۱۸ تیر است نه ۲۳ تیر و هنوز که هنوز است هر سال برای ۱۸ تیر تمهیدات ویژه‌ای به‌کار می‌گیرند که دانشگاه‌ها آرام باشد و اتفاقی نیفتد.

در آینده نیز آنچه به یاد خواهد ماند این است که روز عاشورا خون‌هایی بناحق ریخته شد که باید جواب آن داده شود. آن ننگ می‌ماند و ۹ دی از یاد می‌رود، هم چنان که ۲۳ تیر از یاد همه حتی از یاد خود شما رفت.

جواب دادند چون شما اصلاح‌طلبان در تبلیغات قوی هستی، واقعه ۱۸ تیر در یادها مانده است.

گفتم مسئله خیلی عمیق تر از تبلیغات است. ۷ ماه پس از ۲۳ تیر ۷۸ انتخابات مجلس ششم برگزار شد و نامزدهای اصلاح‌طلب با رأی قاطع مردم در دو مرحله اول و دوم مجلس، قوی‌ترین مجلس بعد از انقلاب را، بعد از مجلس اول، تشکیل دادند. در آن انتخابات رای و گرایش اکثریت ایرانیان معلوم شد.

همان انتخاباتی که آقای جنتی حداکثر تقلبی که کرد آن بود که حدادعادل را که رأی نیاورده بود، به جای علیرضا رجایی که رای آورده بود، روانه مجلس کرد. الان هم به شما می‌گویم در اولین انتخابات آزاد بعد از ۹ دی نظر واقعی اکثریت مردم روشن می‌شود و خواهید دید که رای آنها چیست.

دو سه روز بعد از این گفتگو دیدم رهبری ۹ دی ۸۸ را با ۲۳ تیر ۷۸ مقایسه کرد. این یکی از مواردی بود که احساس کردم بازجویی‌هایم آنلاین است!

بعد از آن اقتدارگراها برای دچار نشدن ۹ دی به سرنوشت ۲۳ تیر که حتی بازجوها فراموشش کرده بودند، کوشیدند تا می‌توانند خیابان و کوچه و روزنامه و مدرسه و میدان را به اسم ۹ دی نامگذاری کنند تا از خاطره‌ها نرود و به این ترتیب نشان دهند اکثریت مردم با آنها هم‌سو و هم‌نظرند.

آنها هرگز باور نمی‌کردند مردم در روز ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ حماسه دیگری بیافرینند به‌گونه‌ای که تئوریسین استبداد دینی اعتراف کند: «همه ما اگر وحدت می‌کردیم و یک نامزد معرفی می‌شد، باز هم شکست می‌خوردیم».
جالب آنکه در آن انتخابات به آقایان هاشمی و خاتمی اجازه ندادند نامزد انتخاباتی شوند. چون می‌دانستند پیروزی آن دو تضمین شده است. هم‌چنان که در سال ۷۶ مانع نامزدشدن مهندس موسوی شدند.
در حقیقت آنچه باعث ردصلاحیت هاشمی شد، سن بالای او نبود، بلکه رأی بالای او بود. این در حالی است که صدا و سیما و تمام تریبون‌های رسمی نظام ۸ سال به‌طور عام و ۴ سال به‌طور خاص آنچه اتهام و افترا و اهانت بود، متوجه او و اصلاح‌طلبان کرده بودند و دریغ از حتی یک‌بار فرصت پاسخ گویی دادن به آنها در صدا و سیما یا دیگر تریبون‌های حکومتی.



-----
انتهای پیام

ارسال به شبکه های اجتماعی و پست الکترونیکی

نظر شما

امروز در فیس بوک
در همین زمینه
  • اصلاحات؛ دموکراسی و ناسیونالیسم
  • انتقاد به روحانی آری، عبور از وی نه
  • اصلاحات؛ دموکراسی و ناسیونالیسم
  • اصلاحات؛ دموکراسی و ناسیونالیسم
  • ‏درباره مذاکره با آمریکا
  • اعتراض علیه ارکان حکومت حق هر ایرانی است
  • در نفی پول‌شویی
  • نگاه بی طرفانه به ۸۸
  • اصل زرین اخلاقی و تقلب!؟
  •  
    آخرین اخبار
  • فاطمه کروبی در پاسخ به محسنی اژه ای: کروبی بیدی نیست که با این بادها بلرزد
  • امنیت و منافع ملی
  • ساواک؛ حافظ یا برانداز رژیم پهلوی
  • سیدمحمدخاتمی با صدور پیامی میلاد حضرت عیسی مسیح علیه السلام را تبریک کفت
  • اکنون و آینده‌ی تلویزیون
  • تأملی درباره اکنون و آینده اصلاحطلبی
  • توزیع آگاهی
  • اردشیر امیر ارجمند: موسوی، کروبی و رهنورد حاضر به عقب نشینی از مواضع قانونی و حقوقی خود نیستند
  • انتقاد به مواضع انتخاباتی زودهنگام
  • اولین رئیس‌جمهور: بازخوانی در چهل سالگی
  • وضعیت سرانه تفکر در ایران
  • مجازات دسته‌جمعی!
  • معنای سوریه‌نشدن سکوت درباره خطاهای حکومت نیست
  • مسئله بیگانه هراسی
  • پیام سید محمد خاتمی به مناسبت روز دانشجو: ۱۶ آذر را باید بانگ بیدار باش ملت دانست
  • بدون شک ما ایرانی ها به خوبی تربیت نشده ایم!
  • مطهری: سئوال مجلس خبرگان از رهبری تنها راه حل رفع حصر است
  • جلیقه زردها؛ کمی عمیق‌تر دربارهٔ رخدادهای فرانسه
  • صفایی فراهانی: سالی ۱۵ هزار میلیارد دلار قاچاق را چه کسانی می‌آورند؟
  • میان واقعیت و رؤیا؛ حکومت و نواندیشی دینی
  •