به روز شده: ۰۰:۳۶ تهران - جمعه ۵ آبان ۱۳۹۶

آیت‌الله بیات زنجانی: حضور اقلیت ها در قانون پیش بینی شده و مشکل فقهی و قانونی ندارد

پیرو بحث های اخیر درباره ممنوعیت حضور یک هموطن زرتشتی در شورای شهر یزد، برخی از مومنین از آیت الله بیات زنجانی پرسیدند:‎

در شورایی که ۱۱ عضو دارد و در رای گیری اعضا ۵-۵ می شوند و یک نفر از اقلیت دینی در نهایت تصمیم گیرنده میشود،‎ آیا شامل ⁧ نفی سبیل ⁩ می شود و آیا در مجلس که تعداد اعضا ۲۹۰ نفر است و ۵ عضو اقلیت دینی دارد امکان پیش آمدن ⁧ نفی سبیل ⁩ است؟ و در نهایت به عنوان یک مسلمان سوال می‌کنم آیا شما آیه ۱۴۱ سوره نسا را قبول دارید و استنباط‌تان از این آیه چیست؟

این مرجع تقلید مقیم قم در پاسخ نوشت:

آیه ١٤١ از سوره مبارکه نساء کلماتی را در بردارد که مراد از سبیل را بر ما مشخص تر می سازد. از جمله استفاده از کلمه "لن" که نشان از نفی ابد است و نیز از ماده "جعل" استفاده شده و سوم اینکه بر سر کافرین "لام" و بالعکس بر سر مؤمنین "علی" آورده شده است که اولی علامت نفی و دومی نشان از ضرر دارد. در آخر آیه کلمه سبیلاً با تنوین آمده است که از آن نکره تعبیر می شود که نوعی ابهام و کلیت را می رساند.

در نتیجه مراد از این آیه کریمه این است که خدای قانونگذار قانونی که در آن به نفع کافران و به ضرر مؤمنان باشد و در نتیجه با تمسک به آن، کافران به سرنوشت مؤمنان مسلط شده و این سلطه قانونی و مشروع شناخته شود، را جعل نکرده است.

طبعاً مراد از کافران کسانی هستند که در صدد سلطه اند اما کسانی که اگرچه از نظر اعتقادی با مسلمانان فرق داشته ولی دارای مشترکات عقیدتی با آنها هستند، یقیناً مشمول آیه نیستند.

آیه کریمه باتوجه به نکاتی که توضیح داده شد، در فقه اسلامی منشأ بوجود آمدن قاعده ای شده است که از آن "قاعده نفی سبیل" تعبیر می کنند که به نظر اینجانب این قاعده صحیح است و از آیه نیز چنین قاعده ای به روشنی استفاده می شود.

اما در مورد سؤال عضویت در شورا لازم به توضیح است که مورد از نظر صغری جزء سلطه نبوده و از نظر کبری نیز علی المؤمنین نیست، بلکه قانوگذار با فرض آن، آرامش بیشتر جامعه ایمانی و استحکام پیوندهای ملی و شهروندی را طلب کرده است.

سلطه یعنی حاکمیت و در قدرت قرار گرفتن. شوراها که اساساً ممکن است نقش مشورتی شان در مواردی به مصوباتی هم بیانجامد لیکن مصوبات در فروض فوق به صورت ساختاری متعلق به اکثریت است اگرچه ممکن است در مقام تصمیم گیری فرد خاصی که از جهت عقیدتی با بقیه فرق دارد نیز حضور داشته باشد ولی در واقع تصمیم متعلق به بقیه به انضمام یک نفر است که باز هم اکثریت با مسلمانان خواهد بود. علاوه بر این افرادی که در یک کشور اسلامی زندگی می کنند و قانون اساسی آن کشور را پذیرفته و از حیث عمل ناسازگاری با آن نداشته اند، از مصادیق کافرانی که در آیه آمده است نبوده و یا لااقل تمسک به عام در این موارد از قبیل تمسک به عام در شبهه مصداقیه است.

در پایان تأکید روی این نکته ضروری است که قانون شوراها و مواد و تبصره های آن مصوبه مجلس شورای اسلامی و مورد تأیید همین شورای نگهبان است که در تبصره یک ماده ٢٦ که شرایط کاندیداها را بیان کرده، چنین تعبیر آورده است که اقليت‌هاي ديني شناخته شده در قانون اساسي به جاي اسلام بايد به اصول دين خود اعتقاد و التزام عملي داشته باشند. بنابراین حضور اقلیت ها در قانون پیش بینی شده و طبعاً همانگونه که گفته شد، مشکل فقهی و قانونی ندارد.



-----
انتهای پیام

ارسال به شبکه های اجتماعی و پست الکترونیکی

نظر شما

امروز در فیس بوک
آخرین اخبار
  • سیدمحمد خاتمی : فضاى باز به مصلحت كشور است
  • محسن امین زاده : زندگی کردن در این منطقه‌ پرآشوب آداب خودش را می‌طلبد
  • سپنتای ایرانی، دریفوس فرانسوی
  • جملات تاريخي رهبري درباره هاشمي، خاتمي و احمدي‌نژاد
  • آیت‌الله بیات زنجانی: حضور اقلیت ها در قانون پیش بینی شده و مشکل فقهی و قانونی ندارد
  • عیسی مسیح در ارومیه!
  • آیا نقد آرای شورای نگهبان به معنای مقابله با نظام است؟
  • بیانیه آیت‌الله العظمی سیدعلی‌محمد دستغیب پیرامون وضعیت موجود و تفاوت آن با ابتدای انقلاب اسلامی
  • غلامی گزینه ۲۱ روحانی برای وزارت علوم است/ او نتوانست فراکسیون امید را قانع کند
  • پاسخ رئیس کانون وکلا به آیت‌الله یزدی: شورای نگهبان نمی‌تواند قوانین قبلی را نقض کند
  • سخنی با آیت‌الله یزدی و روحانیون حکومتی
  • گزارش یک دادگاه ١۵ دقیقه‌ای؛ شرح دادگاه صدیقه وسمقى
  • محمد یزدی: نظر شورای نگهبان شرعی، قطعی و غیرقابل تغییر است
  • بهزاد نبوی: شرمنده‌ می‌شوم که برخی اصلاح‌طلبان از روحانی، پست می‌خواهند/ دولت هر ۹ ساعت، یک بحران
  • مقدم‌فر یکی از سخنگویان امپراطوری دروغ : نظام نبايد بي‌عقلي كند و اين افراد را از حصر خارج كند
  • مگنا کارتای عربستان را جدی بگیریم!
  • صدیقه وسمقی بازداشت شد
  • واکنش مجید مقدم یکی از آسیب‌دیدگان کهریزک به اظهارات حیدری‌فرد
  • پاسخ علی مطهری به دروغ‌های سردار نجات
  • سردار نجات: محدودیت برای خاتمی که در سال ۸۸ یکی از محورهای فتنه بود جدید نیست
  •