به روز شده: ۱۶:۲۵ تهران - جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۲

آیت الله دستغیب: باز هم برای آزادی میرحسین و کروبی و رهنورد و زندانیان سیاسی دعا می کنیم

امروز: آیت الله سیدعلی محمد دستغیب درسالگرد شهید آیت الله دستغیب در مسجد قبا گفت: از آثار طلب حق در این شهید والا مقام، تهذیب نفس و تخلّق به اخلاق الهى بود. حضرت امام خمینى رحمت الله‌علیه به درستى ایشان را معلم اخلاق و مهذّب نفوس خواند. معلم اخلاق کسى است که خصوصیات اخلاقى را بشناسد و راه درمان رذائل اخلاقى را بداند، امّا پیش از این باید خود به آنچه مى‌گوید عمل کرده، خلقیات ناپسند را از درون خود زدوده باشد.

به گفته ی آیت الله دستغیب، خصوصیت بارز دیگرى که در شهید آیت الله دستغیب وجود داشت، دلسوزى براى مردم بود و براى این کار وقت مى‌گذاشت. ناصح و خیرخواه آنان بود و شب‌هاى متعددى در طول هفته، تفسیر قرآن و اخلاق مى‌گفت و دعاى کمیل شب‌هاى جمعه‌اش معروف بود. دوست مى‌داشت مردم را به سوى خدا بکشاند و از این جهت دلسوز واقعى آنان بود.

این مرجع تقلید مقیم شیراز در پایان تصریح کرد: باز هم دعا مى‌کنیم که آقاى میرحسین موسوى و خانم رهنورد و حجة الاسلام کروبى و همه‌ى زندانیان سیاسى آزاد شوند.

متن کامل سخنان آیت الله سید علی محمد دستغیب به گزارش پایگاه اطلاع رسانی قبا به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

همه‌ى ما از خدا مى‌خواهیم که پیرو رسول خدا و ائمه اطهار علیهم السلام باشیم و در این راه از مردان بزرگ و اولیاى خدا الگو مى‌گیریم. یکى از الگوهاى بزرگ زمان ما، شهید آیت الله دستغیب بود. کسانى که موفق به درک محضر ایشان نشده‌اند، مى‌توانند از کتاب‌ها و سخنرانى‌هایى که از ایشان بر جا مانده و سخنانى که درباره ایشان گفته مى‌شود، بهره‌مند شوند.

این بزرگوار شوق فراوانى به آموختن علم فقه و کسب اجتهاد داشت. پس از آن که خواندن و نوشتن را در مدرسه عمومى آموخت، به دروس حوزوى رو آورد. به دوستان عزیز، اعم از طلبه و غیرطلبه سفارش مى‌کنیم که دروس حوزه را تا آنجا که مى‌توانند بیاموزند. طلاب باید به صورت کامل همه‌ى وقت خود را بر این کار بگذارند و خود را به کارهاى بیهوده و غیرمفید مشغول نسازند، همچنان که روش این بزرگوار و بزرگان دیگر ما این بود و خداوند نتیجه کارشان را نشانشان داد.

شهید آیت الله دستغیب آموختن فقه و اصول را در شیراز آغاز کرد و براى فرار از فشارهاى رضاخان مبنى بر برداشتن عمامه از سر روحانیون، به نجف اشرف رفت و در آنجا به همراه آیت الله بهجت، از محضر آیت الله العظمى شیخ محمّد کاظم شیرازى و بعضى دیگر از مراجع زمان استفاده نمود. پس از آن آیت الله بهجت خوابى دید و وقتى آن را براى آیت الله شیخ محمّد کاظم شیرازى بازگو کرد، آیت الله دستغیب به دستور ایشان به شیراز مراجعت نمود. پس از آمدن به شیراز، در مسجد جامع عتیق به تدریس رسائل و مکاسب پرداخت و در اواخر عمر خارج کفایه مى‌گفت.

اجتهاد ایشان براى بنده مقطوع و در فقه و اصول اهل نظر بود. حضرت آیت الله قاضى اجتهاد ایشان را تأیید کرده، آیت الله العظمى نجابت از وى خواسته بود که رساله‌ى توضیح المسائل بنویسد، چه بسا اگر مردم بیشتر درخواست مى‌کردند، این کار انجام مى‌شد.

به همراه شوق به تحصیل علوم دینى، طلب خداى تعالى در وجود شهید آیت الله دستغیب موج مى‌زد. این طلب از ابتدا در ایشان وجود داشت و روز به روز بیشتر مى‌شد. شاید یکى از دلایل آن، صدق و صفاى پدر ایشان، مرحوم حجة الاسلام و المسلمین سید محمّد تقى دستغیب بود که از افراد متقى و حسینى زمان خود بود و به خاطر حسن جمال، به یوسفِ آقا شهرت داشت.

پدر مرحوم حجة الاسلام سید محمّد تقى، مرحوم آیت الله سید هدایت الله دستغیب، یازده پسر و هشت دختر داشت. تمام فرزندان ذکور سید هدایت الله، روحانى و معمم بودند، امّا در زمان رضا خان، بعضى مجبور شدند عمامه خود را در آورند. از جمله پسران سید هدایت الله، سید على محمّد بود که به نجف رفت و صاحب یک پسر و یک دختر به نام‌هاى سید على اکبر (پدر ما) و سیده معصومه شد. پدر ما معمم بود ولى درس حوزه را تا لمعه بیشتر نخواند و مجبور به درآوردن عمامه شد.

مرحوم حجة الاسلام سید محمّد تقى دستغیب، پدر شهید آیت الله دستغیب در حدود سن چهل سالگى از دنیا رفت. موقع مرگ به او گفتند: فرزندان کوچکت را به که مى‌سپارى؟ گفت: «به خداى تعالى». بنده اطمینان دارم که دعاى خیر ایشان تأثیر فراوانى در سرنوشت شهید آیت الله دستغیب داشت و این طلب حق را که در ایشان مى‌دیدیم، بى‌ارتباط با دعاى پدرشان نمى‌دانیم.

آن بزرگوار چنان در طلب خدا جدّیت داشت که همه‌ى کتاب‌هاى عرفانى را که گمان مى‌کرد او را به مقصودش مى‌رساند، تهیه مى‌کرد، تا آن که با آیت الله قاضى و آیت الله انصارى آشنا شد. مرحوم آیت الله العظمى نجابت چون کوچک‌تر از شهید آیت الله دستغیب بود، در ابتدا و پیش از عزیمت به نجف، صرف و نحو و ادبیات عرب را از ایشان آموخت و پس از بازگشت به شیراز، تا آخر عمر با ایشان، همنشین و مصاحب هم بود.

از آثار طلب حق در این شهید والا مقام، تهذیب نفس و تخلّق به اخلاق الهى بود. حضرت امام خمینى رحمت الله‌علیه به درستى ایشان را معلم اخلاق و مهذّب نفوس خواند. معلم اخلاق کسى است که خصوصیات اخلاقى را بشناسد و راه درمان رذائل اخلاقى را بداند، امّا پیش از این باید خود به آنچه مى‌گوید عمل کرده، خلقیات ناپسند را از درون خود زدوده باشد.

شهید آیت الله دستغیب مصداق واقعى کسى بود که کتاب اخلاق را خوانده و خود را مطابق آن ساخت. عالم شدن، صرف لفظ نیست، باید در کنار آموختن، عمل نمود. در این صورت شخص «معلم اخلاق» مى‌شود؛ یعنى اگر حسد را بد مى‌شمارد و درباره آفات آن هشدار مى‌دهد، باید خودش قبل از همه از این صفت و آثارش پاک شده باشد و شهید آیت الله دستغیب واقعآ این گونه بود.

گویند جناب ملا محمد مهدی نراقى وقتى کتاب ارزشمند و اخلاقى «جامع السعاده» را نوشت و بسیار مورد اقبال مردم و علما قرار گرفت، سفرى به نجف اشرف نمود و مراجع و علماى نجف به دیدار ایشان آمدند، جز یک نفر. پس از مدّتى اقامت، وقتى قصد بازگشت نمود، آن یک نفر نزدش آمد و گفت: من عمدآ به دیدار شما نیامدم تا ببینم خودتان به آنچه در کتابتان نوشته‌اید ملتزم هستید یا خیر. چون دیدم ناراحت نشدید و غیبت مرا نکردید، فهمیدم شخص عاملى هستید.

شهید آیت الله دستغیب از لحاظ عبادت نیز سرآمد و الگو بود. نمازها و اذکار بسیار زیادى داشت. تا مدّت‌ها تنها غذایش نان جو بود ـ احتمالا به دستور آیت الله قاضى ـ به نحوى که زخم معده گرفت. مادر ایشان مى‌گفت: «یک بار دل درد شدیدى گرفت و مجبور شدیم براى درمان به تهران برویم. در قم، به زیارت حضرت معصومه رفت و شکم خود را به ضریح آن حضرت چسباند و شفا گرفت و از همان جا برگشتیم». البتّه مقدارى از آثار این بیمارى تا آخر عمر با ایشان بود.

سحرخیزى و شب زنده‌دارى ایشان زبانزد همه بود. بیشتر اوقات که نزدشان مى‌رفتیم، مى‌دیدیم در اتاقى مشغول نماز هستند و وقتى کسى مى‌آمد به اتاق مجاور مى‌رفت و مشغول مطالعه مى‌شد.

هر کس طالب حق است باید در عبادات بسیار کوشا و مراقب باشد. علاوه بر نمازهاى واجب، نوافل را هم باید تا حد امکان به جا آورد و نباید به آنها بى‌اعتنا بود. البتّه لطف خدا بالاتر است ولى این عمل یک سبب است و موجب آمادگى انسان براى دریافت نور پروردگار مى‌شود.

شهید آیت الله دستغیب کاملا ملتزم به تقواى الهى بود و کنترل شدیدى بر زبان و چشم و گوش و سایر اعضا و جوارح خود داشت. بنده شاهد بودم که ایشان بسیار مراقب بود حبّ دنیا، على الخصوص حبّ ریاست در دلش نیاید.

خصوصیت بارز دیگرى که در شهید آیت الله دستغیب وجود داشت، دلسوزى براى مردم بود و براى این کار وقت مى‌گذاشت. ناصح و خیرخواه آنان بود و شب‌هاى متعددى در طول هفته، تفسیر قرآن و اخلاق مى‌گفت و دعاى کمیل شب‌هاى جمعه‌اش معروف بود. دوست مى‌داشت مردم را به سوى خدا بکشاند و از این جهت دلسوز واقعى آنان بود.

در تفسیر منسوب به امام حسن عسکرى علیه السلام، روایات متعددى وارد شده مبنى بر این که فقیه باید متکفّل ایتام آل محمّد باشد. ایتام آل محمّد، مردمى هستند که از فیض حضور امام خود محرومند. در این روایات پاداش‌هاى بزرگى براى چنین فقهایى برشمرده شده است. نمى‌شود کسى واقعآ محبوب امام زمان باشد ولى نسبت به هدایت مردم بى‌اعتنا باشد. وقتى در خطبه‌هاى نماز جمعه از حق و از خدا صحبت مى‌کرد و مردم را موعظه مى‌نمود، چهره‌ى کسانى که خطبه‌هاى ایشان را مى‌شنیدند شادمان بود و اثر عمیقى در دل‌هایشان مى‌گذاشت.

خصوصیت دیگرى که به خاطر طلب حق در ایشان وجود داشت این بود که هرگز امر به معروف و نهى از منکر را رها نمى‌کرد. در زمان شاه، در مسجد جامع عتیق سخنرانى هایی علیه رضا شاه و محمّد رضا ایراد می کرد و انتقادهاى تندى از وضع جامعه و بى‌حجابى مطرح می نمود و این کار را تا پیروزى انقلاب ادامه داد.

از خصوصیات طالبان حق این است که یکدیگر را مى‌شناسند و شهید آیت الله دستغیب خیلى زود امام خمینى را شناخت و فهمید که او مرد حق است و در پى ریاست و دنیاطلبى نیست. از این رو از ایشان دفاع کرد و پاى حمایت خود از او ایستاد. ولایت فقیه، سخن حقّى بود که از زبان ایشان درباره امام خمینى جارى شد. به یاد دارم که آیت الله العظمى نجابت به ایشان تلفنى گفته بودند که امام را رها نکند و در حمایت از ایشان ایستادگى کند.

ما هم حقانیت امام را به خوبى دریافتیم و دلیلمان هم تأیید بزرگانى چون شهید آیت الله دستغیب و آیت الله العظمى نجابت و پیش گویى آیت الله قاضى و مکاشفه‌ى آیت الله فاطمى بود. ایشان در مکاشفه دیده بود امام زمان ظهور کرده و مکاشفه‌اش به امام خمینى تعبیر شد.

خداى تعالى طالبان حق را رها نمى‌کند و آنان را به هدفى که دارند، مى‌رساند. شهید آیت الله دستغیب عالم به علم توحید بود؛ یعنى خدا را به یگانگى و مؤثریت شناخته بود و فقط او را براى خود و همگان مدبّر و مؤثر و مربّى مى‌دانست. کتاب توحید ایشان را حتمآ با دقت بخوانید. مطالب این کتاب حاصل سلسله مباحثى است که ایشان در اواخر عمر در مدرسه امام خمینی(قوام سابق) براى طلاب بیان کرده بود. در آن کتاب مى‌فرماید: «ما هیچ اندر هیچیم؛ نطفه‌اى بودیم که به این دنیا قدم گذاشتیم و جز عجز چیزى در درگاه خدا نداریم. آمدن و رفتنمان دست خدا و به اراده‌ى او است.» در بیان توحید، آیات و روایات بسیارى شاهد آورده و معلوم مى‌شود که نیستى خود و هست پروردگار را به روشنى و زیبایى دریافته بود. در این کتاب به شبهات مطرح شده پاسخ مناسب داده شده، مسأله‌ى جبر و اختیار نیز به زیبایى بازگو شده است. همچنین درجات سه گانه یقین؛ یعنى علم الیقین، عین الیقین و حقّ الیقین در آنجا بازگو شده است و خود ایشان به مقام عین الیقین؛ یعنى شهود پروردگار رسیده بود. عین الیقین یعنى دیدن همه‌ى موجودات به عنوان ظهور پروردگار.

از دوستان عزیز طلبه مى‌خواهیم درس و حوزه را رها نکنند و کتاب‌هاى شهید آیت الله دستغیب را مطالعه نمایند و از خدا بخواهند موفق شوند راه بزرگان را ادامه دهند و طلب حق را هرگز رها نکنند.

در مسیر شناخت پروردگار لذاتى نصیب انسان مى‌شود که بالاتر از آن قابل تصور نیست. بالاتر از معرفت پروردگار، لذّتى در این عالم وجود ندارد. فراموش نکنید که دنیا با همه‌ى مظاهر و لذات آن، از ریاست و ثروت و شهواتش، همه جیفه‌اند. فقط خداى تعالى است که مى‌ماند و جز او، همه چیز افول مى‌کند و انسان را پایین مى‌آورد. طلب خدا از همه چیز بهتر است. در هر سنّى هستید این طلب را رها نکنید. به خدا عرض کنید: خدایا مى‌خواهیم طالب تو باشیم و محبوب ما فقط تو باشى! مى‌خواهیم در دنیا و آخرت، تو را بخواهیم. خودت طلب خودت را به ما عطا کن و کمک کن در هر موقعیتى هستیم تو را و طلب تو را رها نکنیم. در این راه، آنچه تو دوست مى‌دارى، براى ما فراهم ساز.

رزق و روزى انسان مى‌رسد. کسى هم پیدا مى‌شود که او را دفن کند. بعد از این هم این گور صد سال بماند یا نماند، چه اهمیّتى دارد؟ کسى که به عالم دیگر مى‌رود، خودش مى‌ماند و عملش و طلبش نسبت به خدا، باقى چیزها باقى نمى‌ماند براى انسان. امام خمینى رفت و این ساختمان‌ها و تشکیلات دیگر به کار او نمى‌آید و او هم کارى به این چیزها ندارد. این‌ها براى ما زنده‌ها است. ایشان آن قدر از پروردگار خود بهره‌مند است که در فکر کسى نمى‌گنجد. ائمه بقیع علیهم السلام هیچ گنبد و بارگاهى ندارند و هیچ نیازى هم به این چیزها ندارند، البتّه مؤمنین باید قبور ائمه و بزرگان دین را آباد کنند و زینت نمایند ولى این کار فقط براى خودشان خوب است و فرقى به حال آن بزرگواران ندارد. آنان امروز ولى و کمک کار ما هستند.

امام‌زادگان جلیل القدر مى‌توانند انسان‌ها را به حوائجشان برسانند و به آنها طلب بدهند و کسانى را که طالب هستند، از کثافات نجات دهند. باز هم از خدا مى‌خواهیم که بتوانیم قدم در جاى بزرگان بگذاریم.

از خانواده‌ى آقاى ارسنجانى هم تشکر مى‌کنیم و از خداوند مى‌خواهیم آنان را حفظ کند. باز هم دعا مى‌کنیم که آقاى میرحسین موسوى و خانم رهنورد و حجة الاسلام کروبى و همه‌ى زندانیان سیاسى آزاد شوند.

آیت الله ارسنجانى به راستى شخصیت روشنى بود. محبّت امام خمینى را در دل داشت و متوجّه کسانى مثل شهید آیت الله دستغیب بود. ایشان از دوستان بسیار خوب شهید آیت الله دستغیب بود و پیوسته نزد ایشان مى‌آمد. در خبرگان، از معدود کسانى که با او مأنوس بودیم ایشان بود. مردم فسا آیت الله ارسنجانى را دوست مى‌داشتند و جمعیت عجیبى در تشییع جنازه‌اش شرکت کردند. از خداوند مى‌خواهیم ایشان را رحمت کند و فیوضات کاملى نصیبش فرماید و از فرزندان ایشان هم انتظار داریم در راه پدر خود و سایر بزرگان دین از جمله شهید آیت الله دستغیب قدم بردارند و امیدواریم بتوانند مانند پدر خود توفیق کسب خلقیات پسندیده را داشته باشند.



-----
انتهای پیام

ارسال به شبکه های اجتماعی و پست الکترونیکی

نظر شما

امروز در فیس بوک
در همین زمینه
  • عکس/ خانه امن وزارت اطلاعات: زندان مهدی کروبی
  • نامه ۹ اصلاح طلب به روحانی: وضعیت فعلی حصر تنها به سود تندروها است
  • تکرار ادعای هفته قبل؛ نماینده رهبر در سپاه: موسوی و کروبی مشمول رأفت نظام اسلامي شده‌اند
  • احتمال رفع حصر موسوی و کروبی در اظهارات علم‌الهدی
  • راز پایمردی راست قامتان جنبش سبز
  • منشور حقوق شهروندی روحانی و طرح کروبى براى معاونت حقوق بشر ریاست جمهورى
  • عبدالله نوری: به خواسته‌ها درباره زندانیان سیاسی و رفع حصر برای ایجاد همدلی بیشتر، جدی‌تری نگاه شود
  • تغییر دشمن فرضی افراطیون از موسوی به روحانی
  • دیدگاه آیت الله دستغیب درباره اظهارات جنتی درباره موسوی و کروبی: باید توبه و اعاده حیثیت کند
  •  
    آخرین اخبار
  • اعلام آمادگی حسین رونقی برای شهادت در دادگاه: بدن شکنجه شده ستار بهشتی را به چشم دیدم
  • آیت الله صانعی: خودسرها بدون پشتیبانی مراکز قدرت نمی‌توانند کاری کنند
  • مسعود باستانی: شلاق واقعیت یادمان داد که با هم باشیم
  • اعتراض روزنامه جمهوری اسلامی به استعفای نمادین نماینده ها؛ در این سال های رنج کجا بودید تا اعتراض کنید؟
  • مصباح یزدی: اطاعت از ولی فقیه مانند اطاعت از امام معصوم است
  • یک وکیل دادگستری: مرتضوی می تواند چند میلیون شاکی داشته باشد
  • واکنش نوبخت به استعفای نمایندگان؛ پولی نریخته که کیسه بیاورند پُرکنند
  • کاهش رشد ماهانه تورم از ۵٫۳ درصد به ۱ درصد
  • حوض نقاشی مازیار میری برنده جایزه یونسکو در جشنواره آسیا پاسفیک
  • پایان مذاکرات کارشناسی ایران و۱+۵ در وین برای مشورت در تهران
  • بیکاری تدریجی کارگران مسکن مهر ناگهان بحران می‌سازد‎
  • وزیر نفت: موافقت اوپک با افزایش تولید نفت ایران/ مردم در مصرف گاز، صرفه‌جویی کنند
  • «گذشته»‌ فرهادی در گلدن گلوب
  • بازگشت محمد سیف زاده به زندان رجایی شهر پس از جراحی
  • مدیر مسئول جام جم: رفع حصر دست دولت نیست
  • خانه ملت: سعید مرتضوی متهم اصلی چهار پرونده است، محاکمه اش کنید
  • دلایل رفتار ناشایست جوانان با «مسی» و علاقه آنها به فضای مجازی چیست؟
  • رئیس کل بانک مرکزی: ارز دو یا چند نرخی در بازار، زمینه‌ساز فساد اقتصادی است
  • تقدیر از ماهها روزه داری زندانی سیاسی مصطفی تاجزاده
  • معصومه ابتکار: برنامه های مقابله با آلودگی هوا از سال ۸۴ تعطیل شد
  •