به روز شده: ۰۹:۳۸ تهران - یکشنبه ۵ آبان ۱۳۹۲

آیت‌الله دستغیب: به خدا توسل می‌کنیم تا این زندان‌ها و حصرها پایان بیابید

امروز: آیت‌الله دستغیب با بیان این که "به خدا توسل می‌کنیم تا این زندان‌ها و حصرها پایان بیابید" گفته است: از نظر ما ایشان کارى نکردند که بخواهند چنین گرفتار شوند. از خدا مى‌خواهیم هر چه زودتر آزاد شوند.

آیت‌الله سیدعلی محمد دستغیب در جلسه درس روز یکشنبه‌ی خود گفت: از خدا مى‌خواهیم هر چه زودتر زندانیان سیاسی آزاد شوند. اگر انسان در یک باغ بزرگ هم یک هفته زندانى شود و همه‌ى وسایل هم برایش مهیا شود، طاقتش طاق مى‌شود، چه خواسته اگر در خانه‌ى کوچکى باشد و اطرافش حصار بکشند و سرهنگ و سرتیپ‌ها باشند. باز در زندان مى‌توان چند نفر را دید و با آنها حرف زد. باز هم از خدا مى‌خواهیم با آمدن عید غدیر همه‌ى زندانیان سیاسى على الخصوص این سه بزرگوار هم آزاد شوند.
متن کامل تفسیر سوره بقره، آیات ۱۹۷ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مسجد قبا به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
الْحَجُّ أشْهُرٌ مَعْلُوماتٌ فَمَنْ فَرَضَ فیهِنَّ الْحَجَّ فَلا رَفَثَ وَ لا فُسُوقَ وَ لا جِدالَ فِی الْحَجِّ وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَیْرٍ یَعْلَمْهُ اللهُ وَ تَزَوَّدُوا فَإنَّ خَیْرَ الزّادِ التَّقْوى وَ اتَّقُونِ یا أُولِی الاْلْبابِ( ۱۹۷)
حج در ماه‌هاى معیّن است پس هر کس در این ماه‌ها حج را بر خود واجب مى‌کند، در حج آمیزش با زنان و گناه و جدال جایز نیست و هر کس کار نیک کند خدا بدان آگاه است و توشه برگیرید که بهترین توشه پرهیزکارى است و از من پروا کنید اى خردمندان!
الْحَجُّ أشْهُرٌ مَعْلُوماتٌ؛ مراسم حج در زمان معلوم و محدودى برگزار مى‌شود. شوال و ذیقعده و هشت روز اول ذیحجه، ماه‌هایى هستند که عمره تمتع در آن انجام مى‌شود و از نهم تا سیزدهم ذیحجه، حج تمتع انجام مى‌شود. پس از عمره تمتع مى‌توان براى حج تمتع محرم شد ولى بهتر است هر چه نزدیک‌تر به روز نهم قصد احرام حج کرد. میقات حج، شهر مکه و بهترین مکان آن، مسجد الحرام است. حج قِران و افراد، عمره‌ى تعمتع ندارند و بعد از حج تمتع باید عمره مفرده به جا آورده شود که این عمره زمان خاصى ندارد. در مابقى اعمال تفاوتى میان این دو حج با حج تمتع نیست فقط در حج قِران باید قربانى را با خود به عرفات و مشعر و منى برد.
فَمَنْ فَرَضَ فیهِنَّ الْحَجَّ فَلا رَفَثَ وَ لا فُسُوقَ وَ لا جِدالَ فِی الْحَجِّ؛ «رفث» به معناى نزدیکى با زن است. «فسوق» معناى مطلق گناه را مى‌دهد ولى در حج شامل دروغ گفتن، فحش دادن و فخر کردن مى‌شود. «جدال» در ادبیات حج به معناى سوگندهاى جلاله است؛ یعنى بگوید: «نه والله» یا «بلى والله». در حال احرام هرگونه تماس شهوى با همسر ممنوع است، اعم از نگاه شهوت آلود، دست زدن و مقاربت کردن. علاوه بر این عقد کردن و شاهد شدن براى عقد هم بر محرم حرام است. حج در لغت به معناى قصد است و در شریعت قصد خانه‌ى خدا به منظور انجام اعمال خاص را گویند. فایده‌ى حج براى مردم عادى پاک شدن از گناه و براى اولیاى خدا، بالا رفتن درجه است.
حج قرب الاهى
ما هم مى‌توانیم در هر زمان و از هر کجا، محرم به احرام حج شویم و قصد قرب خداى تعالى کنیم و در حرم او مشغول طواف دائمى شویم و قربان او گردیم. براى این احرام ابتدا باید لباس تعلقات مادى را از تن در آورد و از محبّت دنیا عریان شد، ولى این عریانى به سادگى امکان‌پذیر نیست و نیازمند فضل و عنایت خداى تعالى است و فضل و عنایت او منوط به خواست خود انسان است، خواستنى واقعى و همیشگى، نه آن که فقط سالى سه بار در سه شب قدر، در دعاى ابوحمزه بگوید :
«سیّدی أخرِج حُبّ الدُنیا مِن قَلْبى»
لباس احرامى دو جزء دارد: لنگ و ردا. لنگ پوشاننده‌ى عیب‌ها و ردا استغفار به درگاه خداوند است، پس این احرامى چیزى جز توبه و انابه نیست و خوشا به حال آنان که در محشر با این لباس پرودگار خود را ملاقات مى‌کنند.
بعد از احرامى نوبت به تلبیه مى‌رسد :
«لَبَیک اللهمَّ لَبَیک، لَبَیکَ لا شَریکَ لَکَ لَبَیک، اِنّ الحَمدَ وَ النِّعمَةَ لَکَ وَ المُلک لا شَریکَ لَکَ لَبَیک»
خدایا آمدم، و تو مرا خواندى که آمدم پس یارى‌ام کن تا غیر تو را نخوانم و نخواهم. تو منزهى از هر شریک و کمک‌کارى و جز تو، همه هیچند. اثر هر سببى به اذن تو است و نفع‌رسان و ضررزننده‌اى جز تو نیست. نعمت از تو و حمد و ثنا تنها سزاوار تو است و مالک و فرمانراوى مطلق عالم هستى فقط و فقط تویى.
(لِمَنِ الْمُلْکُ الْیَوْمَ لِلّهِ الْواحِدِ الْقَهّارِ)[۱]
«امروز فرمانروایى از آن کیست؟ از آن خداوند یکتاى قهار است.»
نه فقط در قیامت بلکه امروز و هر روز فرمانروا و مالک و ملکى جز خداوند یکتا نیست.
اکنون که به احرام حرم یار در آمدى و آهنگ او کردى باید دست از شهوات حرام بشویى! نه نگاه، نه شوخى، نه خنده و نه بدتر از آن. درباره همجنس هم باید شهوات را ترک کنى!
همچنین باید از هر جدلى که در آن ظهور نفس و نشان دادن خویش است پرهیز نمایى، مگر آن که امر به معروف و نهى از منکر و اثبات حق باشد، آن هم فقط براى خدا.
اکنون وقت دخول در حرم و طواف جان جانان است، آن هم نه هفت مرتبه، بلکه براى همیشه. باید چنان متوجّه او شد که هیچ چیز و هیچ کس مانع یاد او نشود و این توجّه را نرباید.
از مستحبات طواف، خواندن این آیه شریفه است :
(رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النّارِ)[۲]
«پرورگارا در دنیا به ما نیکى عطا کن و در آخرت نیز به ما نیکى عطا کن و ما را از عذاب آتش حفظ فرما.»
«حسنه» ذکر خدا و محبّت اهل بیت است که در دنیا و آخرت توشه‌ى راه و گره‌گشاست، و آتش، جز حاصل نفس نیست که باید خداى کریم بازدارنده‌ى آن باشد.
حاجیان رفتند و بازگشتند، امّا خوشا به حال آنان که همیشه در حال احرام و طوافند و حرم قرب الاهى مسکن همیشگیشان است.
خوشا آنان که دائم در نمازند بهشت جاودان مأوایشان بى
وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَیْرٍ یَعْلَمْهُ اللهُ؛ تمام علم از آن خدا است. آگاهى انسان از خوبى‌هاى خود نیز علم خدا و نشانه‌ى علم او است. این علم ابتدا در روح حاصل و بعد از آن به مغز منتقل مى‌شود. پس اصل انسان روح او است و اعضاى بدن وسیله‌ى روح هستند لذا کسانى که روح قوى و بلندى دارند، حتّى پس از مرگ از همه چیز آگاهند.
خداى تعالى از طلب و خواست بندگانش آگاه است و اگر کسى به جدّ از او بخواهد، عطایش مى‌کند. او بندگانش را خلق کرده تا به خود نزدیکشان سازد و به علم و قدرت و احاطه و سایر اسماء و صفات حسنایش آگاهشان گرداند.
(اللهُ الَّذی خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الاْرْضِ مِثْلَهُنَّ یَتَنَزَّلُ الاْمْرُ بَیْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أنَّ اللهَ عَلى کُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ وَ أنَّ اللهَ قَدْ أحاطَ بِکُلِّ شَیْءٍ عِلْمآ)[۳]
«خداست که هفت آسمان و از زمین مانند آن را آفرید و امر او میان آنها در جریان است تا بدانید که خدا بر همه چیز تواناست و علم او بر همه چیز احاطه دارد.»
البتّه خواستن باید همراه با استقامت باشد، نه آن که چون بلا و سختى رسید، یا رزقش کمى تنگ شد، ناله‌اش به آسمان رود و اظهار پشیمانى کند.
وَ تَزَوَّدُوا فَإنَّ خَیْرَ الزّادِ التَّقْوى؛ جبرئیل به رسول خدا صلّى الله‌علیه وآله گفت :
«یَا مُحَمّد عِشْ مَا شِئتَ فَإنَّکَ مَیِّتٌ وَ أحْبِبْ مَنْ شِئتَ فَإنَّکَ مُفَارِقُهُ وَ اعْمَلْ مَا شِئتَ فَإنَّکَ لاقِیهِ»[۴]
«اى محمّد! هر طور خواهى زندگى کن، امّا سرانجام خواهى مُرد و هر که را خواهى دوست بدار، ولى روزى از او جدا خواهى شد و هر چه خواهى انجام ده، لکن آن را خواهى دید.»
حضرت عزرائیل مأمور خداى تعالى است و از هیچ کس نمى‌ترسد. هر که آمده ناگزیر روزى خواهد رفت و هیچ کس در این کاروانسرا ماندنى نیست.
در زمان ما کسى چون حضرت امام خمینى رحمت الله‌علیه بود که از جهت ظاهر و معنا قدرت فراوانى داشت و در دل همه‌ى مردم خانه داشت، امّا چون وقت موعودش فرا رسید، روحش را به عالم بالا عروج دادند و بدنش را زیر خاک دفن کردند. در آن زیر او هست و اعمالش. از نظر ما ایشان آدم خوبى بود، امّا پس از مرگ خودش هست و خداى خودش.
هر چه را مى‌خواهى دوست بدار؛ زن و فرزند و مال و مقام و مسجد و منبر و... ولى بدان که همه‌ى این دوستى‌ها از میان مى‌رود و فقط دوستى خدا و دوستى‌هاى خدایى مى‌ماند.
(الاْخِلّاءُ یَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوُّ اِلّا الْمُتَّقینَ)[۵]
«در آن روز دوستان دشمن یکدیگرند، مگر پرهیزکاران.»
بگو این سید را دوست مى‌داریم چون گمان مى‌کنیم خدایى است. بنده هم شما را دوست مى‌دارم چون مى‌دانم براى خدا آمده‌اید.
آنچه مى‌ماند و تا آخر همراه انسان است، عمل او است.
(فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیْرآ یَرَهُ * وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرّآ یَرَهُ)[۶]
«پس هر کس به اندازه ذره‌اى نیکى کند آن را مى‌بیند و هر کس به اندازه ذره‌اى بدى کند آن را مى‌بیند.»
خداى تعالى به مشیت خود بشر را مختار آفریده و کسى نمى‌تواند بر خلقت او ایراد بگیرد. پس چه بهتر که در برابر اراده‌اش چون و چرا نکند و تسلیم او باشد و به خاطر نعمت‌هاى ظاهرى و باطنى، مخصوصآ به خاطر نعمت هدایت، شکرگزار خداوند باشد.
وَ اتَّقُونِ یا أُولِی الاْلْبابِ؛ گاه انسان عقل خود را کنار مى‌گذارد و به حساب حیوانیتش سخن مى‌گوید، ولى اگر عقل را به میدان آورد، مى‌فهمد که سعادت و خوشبختى او در گروى بندگى خداى تعالى است و بهترین مرتبه‌ى بندگى، استقامت در طلب است. امّا باید متوجّه بود که صرف داشتن طلب، انسان را در ردیف اولیاى خدا قرار نمى‌دهد. طلب وقتى خوب است و باعث پیشرفت مى‌شود که انسان هر روز خود را کوچک‌تر از قبل ببیند. اگر این کوچک‌بینى و فروتنى در درون انسان باشد، معلوم مى‌شود که چیزى اندوخته و به هدفش نزدیک‌تر شده است.
از خدا مى‌خواهیم که دوستى محمّد و آل محمّد چنان در قلب ما رسوخ کند که از دنیا و مادیات کنده شویم.
در رادیو مى‌گفت قرار است عید غدیر تعدادى از زندانیان آزاد شوند. از خدا مى‌خواهیم که آقایان موسوى و کروبى و زندانیان سیاسى هم در زمره این افراد باشند. ما فقط خدا را قادر مى‌دانیم و هیچ کس جز او کاره‌اى نیست. از نظر ما ایشان کارى نکردند که بخواهند چنین گرفتار شوند. از خدا مى‌خواهیم هر چه زودتر آزاد شوند. اگر انسان در یک باغ بزرگ هم یک هفته زندانى شود و همه‌ى وسایل هم برایش مهیا شود، طاقتش طاق مى‌شود، چه خواسته اگر در خانه‌ى کوچکى باشد و اطرافش حصار بکشند و سرهنگ و سرتیپ‌ها باشند. باز در زندان مى‌توان چند نفر را دید و با آنها حرف زد. باز هم از خدا مى‌خواهیم با آمدن عید غدیر همه‌ى زندانیان سیاسى على الخصوص این سه بزرگوار هم آزاد شوند. ما در ماه محرم هم توسلات و دعاهاى خود را ادامه مى‌دهیم و این تکلیف ما است و بیش از این کارى از دست ما بر نمى‌آید. ما جز خدا را قادر نمى‌دانیم و فقط از او مى‌خواهیم. باز هم هر چه صلاح خدا باشد.



-----
انتهای پیام

ارسال به شبکه های اجتماعی و پست الکترونیکی

نظر شما

امروز در فیس بوک
در همین زمینه
  • فخری محتشمی پور: دختران موسوی نگران قلب پدر و شرایط شکننده مادرشان هستند
  • این بار سیلی به دختر زهرا
  • واکنش وزارت خارجه انگلستان به برخورد با دختران میرحسین و رهنورد
  • رییس «کمیسیون اصل 90»: دختران میرحسین به «ناجا» شکایت کنند
  • توضیح (توجیه) وزارت اطلاعات در باره حاشیه ملاقات دختران میرحسین
  • نرمش قهرمانانه یا خشونت‌ورزی کینه توزانه؟
  • سیدمحمد هاشمی: اگر ماموران به بدن کسی تعرض کنند عملی مجرمانه و قابل پیگیری است
  • تماس تلفنی سیدمحمد خاتمی با دختران میرحسین و رهنورد و دلجویی از آنان
  • واکنش محمدتقی کروبی به برخورد با دختران میرحسین و رهنورد
  •  
    آخرین اخبار
  • نامه ۵۰ زندانی سیاسی، عقیدتی زندان رجایی شهر به روحانی: جان ما در خطر است
  • اقدام تلافی جویانه؛ اعدام 16 نفر در زاهدان!!!
  • نیاز متقابل ایران و انگلستان
  • علی لاریجانی یک مصوبه دیگر دولت احمدی‌نژاد را مغایر قانون اعلام کرد
  • شهادت 17 تن از مرزبانان کشور در درگیری با اشرار مسلح
  • یادآوری به برادر حسین: جلیلی در پنج سال یک قدم جلو نرفت
  • تذکر 37 نماینده اقتصاددان به روحانی
  • گافهای عجیب و دروغ های آقای نماینده مجلس در رادیو گفتگو
  • یک مداح سیاسی: آمریکا با یک ماچه راضی نمیشه/برید جلو ببینیم چه غلطی می‌کنید؟!
  • میلیاردر صهیونیستی آمریکایی: باید با انداختن بمب اتمی به ایران هشدار داد
  • راهبردهاي اصلاح‏ طلبان در دورة اعتدال
  • اسماعیل احمدی‌مقدم٬ فرمانده پلیس: نظام در تربیت انواع سگ خودکفا شده است
  • مهدی خزعلی: جناب آقای روحانی؛ اگر سکوت کنید، راه ما از هم جدا می شود
  • ابراز تاسف عبدالله نوری از هتک حرمت خانواده موسوی در تماس تلفنی با دختران میرحسین
  • عضو مجلس خبرگان رهبری: کسی حق ندارد به خانواده دلشکسته زندانیان اهانت کند
  • بهمن کشاورز: هر نوع تعرض بدنی و کتک زدن ملاقات‌کنندگان زندانیان غیرمجاز است
  • واکنش فرزند شهید همت به رفتار زندانبانان میرحسین
  • سیلی به دختران به جای تحقق وعده روحانی؟!
  • اتفاقی که می بایست پس از عاشورا رخ می داد
  • بیانیه کنشگران ملی- مذهبی خارج از کشور: منافع ملت ایران در گرو موفقیت در مذاکرات هسته‌ای است
  •