به روز شده: ۱۹:۲۹ تهران - جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۲

آیت الله دستغیب: شرط گذاشتن و تهدیدکردن برای آزادی محصورین صحیح نیست، آنها بی جهت سالها زندانی بوده اند

امروز: آیت الله العظمی سیدعلی محمد دستغیب با تاکید بر اینکه میرحسین و کروبى و رهنورد بدون محاکمه محصور شده‌اند معتقد است که شرط گذاشتن و تهدید کردن برای آزادی این همراهان محصور جنبش سبز صحیح نیست.

به گزارش کلمه، این مرجع تقلید مقیم شیراز که در باره ی شرایط پذیرش انفاق سخن می گفت با ذکر این نکته که بذل آبرو براى کسانى که بى‌گناه گرفتار شده‌اند از نفقات واجب است، خاطرنشان کرد: کسانى مثل آقاى موسوى و همسرشان و حجت الاسلام و المسلمین کروبى و دیگر زندانیان سیاسى که بى‌جهت سال‌ها است زندانى و محصور شده‌اند، مشمول این انفاق مى‌شوند. ظاهرآ قول‌هایى داده‌اند که تا عید غدیر آزاد شوند و شرط‌هایى هم گذاشته‌اند، از جمله این که مردم آشوب نکنند و مملکت را به هم نریزند. بیچاره مردم کارى ندارند. مؤمنین نماز حاجت مى‌خواندند و اکنون خوشحال مى‌شوند که حاجتشان برآورده شده است. جوانان هم به فراخور خود شاید کمى شادى کنند. این کار، به هم ریختن مملکت نیست.

آیت الله دستغیب طی چند سال اخیر از جمله مراجع تقلیدی بوده است که با غیرقانونی و غیرشرعی خواندن حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی خواستار رفع حصر و استفاده از تجربه و توان آنان در مدیریت کشور بوده است.

وی ماه گذشته در درس تفسیر قران خود که در مسجد قبای شیراز برگزار شد با تاکید بر لزوم رعایت تقوا در همه زمینه ها گفته بود: از برکت دعاهاى شما احتمال زیادى مى‌رود که به زودى آقاى موسوى و کروبى و خانم رهنورد و دیگر زندانیان سیاسى آزاد شوند.

متن کامل تفسیر سوره بقره، آیات ۱۹۴ و ۱۹۵ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مسجد قبا به شرح زیر است:

الشَّهْرُ الْحَرامُ بِالشَّهْرِ الْحَرامِ وَ الْحُرُماتُ قِصاصٌ فَمَنِ اعْتَدى عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى عَلَیْکُمْ وَ اتَّقُوا اللهَ وَ اعْلَمُوا أنَّ اللهَ مَعَ الْمُتَّقینَ( ۱۹۴)

ماه حرام در برابر ماه حرام و هر حرامى را قصاصى است. پس هر کس بر شما ستم روا داشت به همان اندازه که ستم کرده به او ستم کنید و از خدا پروا کنید و بدانید که خدا با پرهیزکاران است.

وَ أنْفِقُوا فی سَبیلِ اللهِ وَ لا تُلْقُوا بِأیْدیکُمْ اِلَى التَّهْلُکَةِ وَ أحْسِنُوا اِنَّ اللهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ( ۱۹۵)

و در راه خدا انفاق کنید و با دست خود، خود را به هلاکت نیفکنید و نیکى کنید که خدا نیکوکاران را دوست مى‌دارد.

احکام نگاه کردن

نگاه کردن مرد به بدن زن نامحرم، چه با قصد لذّت و چه بدون آن حرام است و نگاه کردن به صورت، به حدى که در وضو شسته مى‌شود و دست‌ها، تا مچ مانعى ندارد، به شرط آن که اولا: احتمال فساد در کار نباشد و ثانیآ: در این مواضع آرایش یا زینت نباشد.

زن باید بدن و موى خود را از نامحرم بپوشاند، به استثناى آنچه در مسئله‌ى قبل ذکر شد، حتّى پوشاندن پاها لازم است ولى در حال نماز، اگرنامحرم نباشد، پوشاندن پا تا مچ لازم نیست.

نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم، به حد معمول جایز است؛ یعنى سر و گردن و دست‌ها تا کمى بالاتر از مچ و پاها تا زانو. نگاه کردن به مقدارى از سینه که معمولا باز است اشکال ندارد، به شرط آن که قصد لذّت و احتمال فساد در کار نباشد. بنابراین صرف پوشاندن عورتین براى مرد کفایت نمى‌کند. تماشاى تصاویرى که از تلوزیون پخش مى‌شود و بیشتر از این حد بدن مرد نمایان است، بنابر احتیاط واجب جایز نیست.

نگاه کردن به بدن و موهاى زن‌هاى اهل کتاب، در حدى که معمولا خودشان نمى‌پوشانند جایز است به شرط آن که با قصد لذّت نباشد.

نگاه کردن شهوت آلود به هر چیزى حرام است، حتّى به حیوانات.

پرهیز از تماشاى صحنه‌هاى تلوزیون که در آن پوشش زنان و مردان کامل نیست، به تقوا نزدیک‌تر است.

نگاه کردن به تصویر زن بى‌حجاب مسلمان، اگر او را بشناسد جایز نیست و اگر نشناسد بنابر احتیاط مستحب جایز نیست.

لباس‌هاى بدن نما که پوست بدن از زیر آن نمایان است براى پوشش کفایت نمى‌کند.

سخن گفتن زن و مرد نامحرم، اگر به حد معمول و بدون عشوه و تغییر آهنگ صدا باشد، جایز است. خندیدن و قهقهه با نامحرم خلاف احتیاط است، مخصوصآ وقتى که نامحرم به صورت زن نگاه مى‌کند.

تفسیر

الشَّهْرُ الْحَرامُ بِالشَّهْرِ الْحَرامِ؛ ماه‌هاى حرام عبارتند از ذى‌القعده، ذى‌الحجّه، محرّم و رجب. در این ماه‌ها جنگ حرام است، ولى اگر دشمن ابتدا به جنگ کرد دفاع لازم است.

وَ الْحُرُماتُ قِصاصٌ؛ «حرمات» جمع «حرمت» است مثل ظلمات و ظلمت. هتک حرمت‌ها قصاص دارند. پس اگر کسى در ماه حرام دست به جنگ زد باید با او جنگید.

فَمَنِ اعْتَدى عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى عَلَیْکُمْ؛ به طور کلى اگر کسى به حقوق دیگرى تجاوز کرد، باید قصاص شود امّا این قصاص باید با ملاحظه‌ى حکم شرع صورت گیرد و نمى‌توان هر تجاوزى را مقابله به مثل نمود. لذا اگر کسى به کسى نسبت زنا یا لواط داد، نمى‌توان همان نسبت‌ها را به او داد، بلکه او را حد مى‌زنند؛ یعنى با شهادت دو شاهد عادل یا دو بار اقرار خودش، ۸۰ تازیانه به او مى‌زنند. یا مثلا اگر دزدى مال کسى را برد، نمى‌توان مالش را دزدید، بلکه شخص سارق باید آن مال را پس بدهد و چناچه شرایط لازم وجود داشته باشد، چهار انگشتش قطع مى‌شود. در زنا یا لواط هم نمى‌توان مقابله به مثل کرد، بلکه با وجود شرایط لازم، بر متجاوز حد جارى مى‌شود.

وَ اتَّقُوا اللهَ؛ دفاع از خود در مقابل دشمن متجاوز لازم است، ولى باید در این کار تقواى الاهى را لحاظ کرد. پس اگر دشمن آب را بست یا به زن‌ها تجاوز کرد یا شهروندان غیر نظامى را کشت یا از سلاح‌هاى کشتار جمعى استفاده کرد، نمى‌توان مانند او دست به این کارها زد. به همین جهت در زمان جنگ تا مدّت‌ها امام خمینى اجازه بمباران شهرهاى دشمن را نمى‌داد، با آن که دشمن با هواپیما و موشک مردم غیر نظامى و بى‌دفاع ما را بمباران مى‌کرد.

وَ اعْلَمُوا أنَّ اللهَ مَعَ الْمُتَّقینَ؛ خداى تعالى در سوره حدید مى‌فرماید :

(هُوَ مَعَکُمْ أیْنَ ما کُنْتُمْ)[۱]

«او با شما است هر کجا که باشید.»

ما ممکن الوجود هستیم و وجودمان را از پروردگار واجب الوجود دریافت کرده‌ایم. این دریافت وجود، ارتباط خاصى است که بین ما و خداوند وجود دارد و فهم چگونگى آن، در اثر بندگى خدا و ممارست بر تقوا حاصل مى‌شود. نه ریاضت کشیدن لزومآ به این فهم منتهى مى‌شود و نه سر به صحرا گذاشتن و گوشه‌ى خلوت گزیدن. در این راه فقط و فقط عنایت خداوند کارگشا است و لاغیر. ائمه اطهار علیهم السلام هم اگر عنایتى کنند، به اذن الله است.

«هو معکم» اشاره به این ارتباط مى‌کند، امّا در اینجا که مى‌فرماید: وَ اعْلَمُوا أنَّ اللهَ مَعَ الْمُتَّقینَ در حقیقت پرده از ارتباط خاص خداوند با اهل تقوا و عنایت ویژه او به آنها بر مى‌دارد که نصرت الاهى را به همراه دارد.

(یا أیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اِنْ تَنْصُرُوا اللهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أقْدامَکُمْ)[۲]

«اى کسانى که ایمان آورده‌اید! اگر خدا را یارى کنید خداوند شما را یارى مى‌کند و گام‌هایتان را استوار مى‌سازد.»

یارى خدا یعنى یارى دین خدا که در سایه‌ى تهذیب نفس و مخالفت با شیطان، که هر دو دشمن خدایند، حاصل مى‌شود. دوست خدا، روح لطیف و فطرت پاک آدمى است که خدا را محبوب خود مى‌داند و به او عشق مى‌ورزد. یارى خدا یعنى بها دادن به این روح و پرورش آن.

وَ أنْفِقُوا فی سَبیلِ اللهِ؛ انفاق در راه خدا اعم از انفاق‌هاى واجب و مستحب است. انفاق واجب یعنى خمس، زکات، کفّارات، حج و نفقات واجب. انفاق مستحب شامل عموم خیرات و صدقات مستحب مى‌شود.

شرط پذیرش انفاق این است که براى خدا و در راه خدا باشد، نه در راه نفس؛ یعنى مطابق فرموده‌ى خداى تعالى که از طریق حضرات معصومین ابلاغ شده، باشد، نه مطابق امیال نفسانى.

نفقات واجب عبارتند از :

۱ـ تأمین خوراک و پوشاک و مسکن زن، در حدّى که در شأن او باشد.

۲ـ نفقه‌ى فرزند تا وقتى که هنوز از لحاظ مالى مستقل نشده است.

۳ـ کمک مالى هنگام جهاد دفاعى.

۴ـ کمک به خویشاوندانى که گرفتارى شدید مالى پیدا کرده، آبرو دارند و راه به جایى ندارند.

۵ـ مطلق کمک کردن به دیگر مسلمانان در وقت ضرورت، چه کمک اقتصادى باشد، چه فکرى، چه علمى و... طلابى که درس دین خوانده‌اند، باید هر جا که لازم باشد و در حدّى که مى‌توانند از علم خود انفاق و مردم را با دین خدا آشنا کنند، آن هم فقط براى خدا، نه براى نشان دادن خود و اظهار فضل کردن.

۶ـ بذل آبرو براى کسانى که بى‌گناه گرفتار شده‌اند. کسانى مثل آقاى موسوى و همسرشان و حجت الاسلام و المسلمین کروبى و دیگر زندانیان سیاسى که بى‌جهت سال‌ها است زندانى و محصور شده‌اند، مشمول این انفاق مى‌شوند. ظاهرآ قول‌هایى داده‌اند که تا عید غدیر آزاد شوند و شرط‌هایى هم گذاشته‌اند، از جمله این که مردم آشوب نکنند و مملکت را به هم نریزند. بیچاره مردم کارى ندارند. مؤمنین نماز حاجت مى‌خواندند و اکنون خوشحال مى‌شوند که حاجتشان برآورده شده است. جوانان هم به فراخور خود شاید کمى شادى کنند. این کار، به هم ریختن مملکت نیست. آقایان میر حسین و کروبى و خانم رهنورد بدون محاکمه محصور شده‌اند حالا براى آزاد کردنشان شرط گذاشتن و تهدید کردن صحیح نیست.

وَ لا تُلْقُوا بِأیْدیکُمْ اِلَى التَّهْلُکَةِ؛ کسانى که از انفاق در راه خدا خوددارى مى‌کنند، خود را به هلاکت مى‌اندازند و به ناراحتى‌ها و سختى‌هاى بزرگى در بعد مادى و معنوى گرفتار مى‌شوند. کسى که به رزمندگان و مدافعان کشور انفاق نمى‌کند، موجبات تسلط دشمن بر خویش را فراهم مى‌کند. کسى که از علم خود انفاق نمى‌کند و در نتیجه مردم احکام خود را نمى‌شناسند و به حرام آلوده مى‌شوند، خود رنج مى‌برد و اذیت مى‌شود.

از مصادیق این آیه وقتى است که شرایط امر به معروف و نهى از منکر مهیا نیست و انجام آن موجب ضرر و خسارت و هلاکت مى‌شود، در اینجا انجام آن جایز نیست.

وقتى مأمون، امام رضا علیه السلام را به مرو فرا خواند و ایشان را مجبور به پذیرش ولایت عهدى کرد، امام علیه السلام این آیه را تلاوت کردند و با اکراه آن را پذیرفتند.

ایشان عین صراط مستقیم هستند و وظیفه‌ى خود را با علم الاهى مى‌دانند. پس نباید گفت شهادت در اینجا بهتر از پذیرش ولایت عهدى بود.

امام جواد علیه السلام هم در پذیرش ام الفضل به عنوان همسر، مجبور بودند و خطر جانى در نپذیرفتن او ایشان را تهدید مى‌کرد.

آن حضرت پس از شهادت امام رضا علیه السلام به مدینه بازگشتند و تا مرگ مأمون در آنجا ماندند. پس از مأمون، برادرش معتصم خلیفه شد و امام جواد علیه السلام را به بغداد احضار کرد. حضرت، فرزند خود على بن محمّد هادى علیه السلام را وصى و جانشین خود فرموده، امانات امامت را به ایشان سپردند و عازم بغداد شدند. طولى نکشید که ام الفضل به دستور معتصم ایشان را در سن ۲۵ سالگى به زهر مسموم و شهید کرد.

امام جواد علیه السلام مى‌فرماید :

«الثِّقَةُ بِاللَّهِ ثَمَنٌ لِکُلِّ غَالٍ وَ سُلَّمٌ اِلَى کُلِّ عَالٍ»[۳]

«اعتماد به خداوند بهاى هر چیز گران‌بها و نردبان هر بلندى است.»

همچنین فرمودند:

«المومِنُ یَحْتَاجُ اِلَى تَوْفِیقٍ مِنَ اللَّهِ وَ وَاعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ وَ قَبُولٍ مِمَّنْ یَنْصَحُهُ»[۴]

«مؤمن به سه خصلت محتاج است: توفیق از جانب خدا، واعظى از درون خود و پذیرش نصیحت از هر کس که او را نصیحت کند.»

این همه نصیحتى که به آقایان طلبه مى‌کنیم مبنى بر اهمیّت دادن به درس و تقوا و نماز، مصداق وعظ کردن آنان و پذیرش آنان، عمل به این روایت نورانى امام علیه السلام است. طلبه باید در گفتار و کردارش سرمشق دیگران باشد.



-----
انتهای پیام

ارسال به شبکه های اجتماعی و پست الکترونیکی

نظر شما

امروز در فیس بوک
در همین زمینه
  • تشکیل پرونده جدید برای سیدمصطفی تاج‌زاده
  • مصاحبه شيرين عبادى در مورد واگذاری پرونده حصر به شوراى امنيت ملى
  • صادق لاریجانی: آزادی زندانیان به خاطر انتخابات نبوده، آنها زندانی امنیتی هستند نه سیاسی
  • رئیس سازمان زندانها: انتقال زندان اوین منتفی نیست
  • مرخصی محمدرضا مقیسه، احمدی امویی و محسن محققی از زندان
  • اردشیر امیرارجمند: آزادی موسوی و کروبی زمینه ساز «همبستگی ملی» خواهد بود
  • تایید گزارش وزیر دادگستری درباره بررسی رفع حصر توسط سخنگوی دولت
  • یادداشت همسر سعید نعیمی برای فرزندشان: در راه آزادی تو تنها نیستی
  • محکومیت مهدی خزعلی به 6 سال حبس
  •  
    آخرین اخبار
  • یادداشت ژیلابنی‌یعقوب پس از مرخصی همسرش"بهمن احمدی امویی" از زندان
  • سخنگوی فراکسیون رهروان ولایت: هجمه به بزرگان نظام گاهی سازمان یافته است
  • محمد جواد لاریجانی: مذاکره اوباما و روحانی را نقشه اسرائیل است
  • جرم سیاسی
  • رییس خانه احزاب: از دولت جدید انتظار داریم طبق قانون، تحزب جایگاه خود را پیدا کند
  • شورای نگهبان قانون جنجالی در باره ازدواج مشروط فرزندخوانده با سرپرست را تاييد کرد
  • معاون امور زنان رییس‌جمهور: برنامه‌هایی را که به نفع زنان نیست لغو می‌کنم
  • غلامعلی رجایی
  • دو عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی عنوان کردند: اگر نتوانیم فعال شویم حزب تازه تشکیل می‌دهیم
  • هاشمی رفسنجانی: حکومت، بدون حضور و اراده مردم دوام ندارد
  • شاخص کل بورس تهران ۶۸ هزارواحدی شد
  • تقاضای پناهندگی سه هزار ایرانی از اتحادیه اروپا تنها در فصل بهار گذشته
  • درخواست سازمان گزارشگران بدون مرز از ایران برای آزادی فوری تمامی روزنامه نگاران و وب نگاران زندانی
  • علی لاریجانی: بعید است بحران سوریه به این سادگی حل شود/ آماده حل مناقشه اتمی هستیم
  • حمايت ۳۵ سفير پيشين و کارشناس امنيتی آمريکا از ديپلماسی دولت اوباما برای تعامل با دولت روحانی
  • وزیر امور خارجه: اجازه نمي دهم دستاوردهاي سفر نيويورك مخدوش شود/اين سفر پيروزي بزرگي براي نظام بود
  • پرونده جذب غیرقانونی ۱۰۵عضو هیات‌علمی جدید در دانشگاه علامه در سازمان بازرسی کل کشور
  • لغو 4 مصوبه دولت احمدی‌نژاد توسط علی لاریجانی
  • حسن روحانی: اول باید معیشت مردم بهبود یابد
  • افزایش نرخ طلاق در برابر ازدواج
  •