به روز شده: ۰۷:۵۳ تهران - چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۲

اکنون موقعیت خوبی پیش آمده است

 آیت الله دستغیب: مراجع قم برای آزادی آقایان موسوی، کروبی و زندانیان سیاسی پا درمیانی کنند

امروز: آیت الله دستغیب برای چندمین بار طی چند هفته گذشته گفته است: باز هم عرض مى کنم که بزرگان قم پا در میانى کنند تا آقاى موسوى و همسرش و آقاى کروبى و دیگر زندانیان سیاسى آزاد شوند. امروز موقعیت خوبى براى این کار وجود دارد و جو جامعه این آمادگى را دارد و هیچ مشکلى به وجود نمى آید، مخصوصآ که انتخابات هم در فضاى خوبى برگزار شده است. حتّى احتمال تهدید و خطر بدگویى کردن از آقایانى که بخواهند پا در میانى کنند، بسیار اندک است.

این مرجع تاکید کرده است: علماى شیعه حافظ دین خدایند. محافظت از جمهورى اسلامى در گروى نظارت و مراقبت بر بزرگان و مسؤلین کشور است. آقایان علما و مراجع باید با زبان خوب مسائل لازم را به کسانى که در رأس هستند تذکّر بدهند و حقایقى را که گاه به دلایل مختلف بر آنان مشتبه مى شود، برایشان بازگو کنند. قطعآ این کار تأثیر دارد.

آیت الله دستغیب که طی مدت حصر این حبس خانگی را غیرقانونی و غیرشرعی می داند گفته است: سخن ما پیش آقایان خریدارى ندارد و روى ما را نمى گیرند، ولى هستند کسانى که آبرویى دارند و حرفشان خریدار دارد. سخن گفتن ایشان باعث خوشحالى مردم مى شود.

این مرجع تقلید هفته گذشته نیز گفته بود: در میان بزرگان مملکت برخى هستند که هیچ مقام و مسؤلیتى ندارند، امّا حرفشان خریدار دارد. چرا این افراد به میدان نمى‌آیند و براى آزادى آقاى موسوى و کروبى و زندانیان سیاسى کارى نمى‌کنند؟ چرا کار خوبى را که از دستشان بر مى‌آید انجام نمى‌دهند و بر عکس، زخم زبان مى‌زنند.

متن کامل جلسه تفسیر قران آیت الله دستغیب به نقل از سایت مسجد قبا به شرح زیر است:

تفسیر سوره مبارکه بقره ، آیات ۱۷۴ و ۱۷۵ ، چهارشنبه ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
بسم الله الرحمن الرحیم

اِنَّ الَّذینَ یَکْتُمُونَ ما أنْزَلَ اللهُ مِنَ الْکِتابِ وَ یَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَنآ قَلیلاً أُولئِکَ ما یَأْکُلُونَ فی بُطُونِهِمْ اِلّا النّارَ وَ لا یُکَلِّمُهُمُ اللهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَ لا یُزَکِّیهِمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ ألیم( ۱۷۴)
کسانى که بخشى از کتاب آسمانى را که خدا فرستاده پنهان مى کنند و آن را به بهاى اندک مى فروشند در شکم هایشان جز آتش نمى ریزند و خداوند در روز قیامت با آنان سخن نمى گوید و پاکشان نمى کند و براى آنان عذابى دردناک خواهد بود.
أُولئِکَ الَّذینَ اشْتَرَوُا الضَّلالَةَ بِالْهُدى وَ الْعَذابَ بِالْمَغْفِرَةِ فَما أصْبَرَهُمْ عَلَى النّارِ( ۱۷۵)
آنان کسانى هستند که گمراهى را به هدایت و عذاب را به آمرزش خریدند. وه، چه بردبارند بر آتش!

اِنَّ الَّذینَ یَکْتُمُونَ ما أنْزَلَ اللهُ مِنَ الْکِتابِ وَ یَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَنآ قَلیلاً؛ مطابق این آیه کسانى که آیات کتاب خدا را به خاطر دنیا پنهان مى کنند، چهار عقوبت خواهند داشت. اول : آتش در شکم هایشان مى ریزند. دوم: کلام خدا را نمى شنوند. سوم: خدا پاکشان نمى کند و چهارم: عذاب دردناک در انتظارشان است.
اجماع مفسرین بر این است که این آیه درباره اهل کتاب نازل گردیده است. طبق نظر بیشتر آنان، آیه مربوط به علماى یهود از قبیل کعب بن اشرف و حىّ بن اخطب و کعب بن اسد است. آنها امیدوار بودند پیغمبرى که در انتظارش هستند از یهود باشد و چون هدایایى از افراد عادى یهود دریافت مى کردند و داراى موقعیتى بودند، وقتى که پیامبر اسلام از غیر یهود مبعوث شد، موقعیّت خود را در خطر دیدند و اوصاف پیغمبر را کتمان کردند و تغییر دادند. در این حال خداوند این آیه را نازل فرمود.
خداوند در تورات و انجیل خبر آمدن رسولش، محمّد بن عبدالله صلّى الله علیه وآله را داده، بعضى از صفات او را ذکر کرده است. امّا علما و بزرگان یهود و نصارا که از کتاب خدا اطلاع داشتند، این آیات را مخفى و یا تأویل و تحریف کردند و منکر نبوّت خاتم انبیا گردیدند تا ریاستشان باقى باشد و پیشوا و مورد احترام مردم باشند و هدایایى را که دریافت مى کردند، برقرار باشد.
البتّه آیه منحصر به شأن نزول نیست و شامل عالمان مسلمانى که آیات قرآن را به تأویل مى برند و از گفتن حقایق آن خوددارى مى کنند نیز مى شود.
أُولئِکَ ما یَأْکُلُونَ فی بُطُونِهِمْ اِلّا النّارَ؛ این آیه یکى از دلایل تجسم اعمال در عالم برزخ و قیامت است؛ یعنى عمل هر کس، چه خوب و چه بد در عالم دیگر تجسم مى یابد و به صورت نعمت هاى بهشتى یا عذاب هاى دوزخ ظاهر مى شود.
کسانى که آیات خدا را براى به دست آوردن دنیا مخفى کردند، کالاى گرانمایه اى را به بهاى اندکى فروختند و حتّى اگر همه ى دنیا را در مقابل آن به دست آورده باشند، باز ثمن قلیل به دست آورده اند. کار به همین جا هم ختم نمى شود بلکه حقیقت کار آنان؛ یعنى اموالى که از طریق کتمان آیات خدا از آن خود مى کنند، جز آتشى که در شکم مى ریزند نیست. نه فقط اموال بلکه هر مقام و موقعیتى که از این رهگذر نصیبشان مى شود، آتش عذابشان را افزون مى سازد.
وَ لا یُکَلِّمُهُمُ اللهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ؛ یکى از نعمت ها و بهجت هاى روز قیامت، ندایى است که از جانب خداوند به بندگان صالح مى رسد. خداى تعالى جسم و مرکب نیست و براى سخن گفتن نیازى به اجزا و ابزار ندارد. او با آفرینش صوت سخن مى گوید، همان طور که با حضرت موسى على نبینا و آله و علیه السلام سخن گفت. مؤمن از هنگام ورود به عالم برزخ با خداى تعالى گفتگو مى کند، همان طور که با رسول خدا و ائمه اطهار علیهم السلام و اولیاى خدا سخن مى گوید. این خود لذت و بهجتى وصف ناپذیر است و گاه لذت یک گفتگو با پروردگار عالم سال ها براى انسان باقى مى ماند و البتّه این لذت و نعمت به حساب درجات هر کس، متفاوت است.
دوزخیان نیز مورد خطاب خداوند قرار مى گیرند، امّا با خطاب غضب پروردگار، نه با نداى رحمت و آمرزش او. در آیات متعددى از قرآن کریم گوشه هایى از گفتگوى خداى تعالى با اهل دوزخ بیان شده است. از جمله در سوره مؤمنون، که خداى تعالى به آنان مى فرماید: آیا این طور نبود که آیات من براى شما تلاوت شد و شما آن را تکذیب کردید؟ آنان مى گویند: پروردگارا شقاوت بر ما غلبه کرد و ما قومى گمراه بودیم. پس خداوند با عبارتى که درباره سگان به کار برده مى شود، به آنان مى فرماید :
(قالَ اخْسَوُا فیها وَ لا تُکَلِّمُونِ)[۱]
«گم شوید در دوزخ و با من سخن مگویید.»
این خطاب به خاطر خوى درندگى و غضب آنان است که به خاطر مقام خود مردمان بسیارى را مى کشتند.
وَ لا یُزَکِّیهِمْ؛ سومین اثر کتمان آیات خدا، عدم تزکیه و پاک نشدن است. تزکیه از دو راه تحقق مى یابد. اول آن که انسان از گناهان دورى کند و به عبادات و اعمال صالح اهتمام ورزد و نفسش پاک و نورانى شود. ممکن است در اینجا خلقیات و صفات ناپسندى وجود داشته باشد، امّا مانع ظهور آن مى شود؛ مثلا ممکن است شخص حسد داشته باشد، ولى آن را در اعضا و جوارح خود اعمال نمى کند، یا در دلش نسبت به کسى کینه باشد، امّا هرگز انتقامجویى نمى کند.
راه دوم تزکیه، تزکیه ى الهى است؛ یعنى خداى تعالى خلقیات انسان را عوض مى کند و او را از اخلاق ناپسند پاک مى سازد و به جاى آن اخلاق خوب مى نشاند؛ یُبَدِّلُ اللهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ[۲] یعنى خداوند به جاى حسد، غبطه؛ به جاى کینه، نصیحت؛ به جاى کبر، تواضع و به جاى شرک، توحید مى نشاند. این تزکیه ى خاص است و شامل کسانى مى شود که تزکیه ى اول را در خود فراهم آورده، آماده ى دریافت تزکیه ى دوم باشند.
دلیل این که خداوند علماى یهود ـ و هر کس که آیات حق را مخفى مى کند ـ از این تزکیه خاص محروم مى کند، این است که آنان زمینه ى این نعمت را ندارند؛ یعنى کارى نکردند که شایسته ى این عنایت باشند.
وَ لَهُمْ عَذابٌ ألیمٌ؛ چهارمین نتیجه ى پوشاندن آیات حق، عذاب دردناک پروردگار است. این عذاب غیر از آن سه عقوبت قبلى و به مراتب دردناک تر از آنها است. در حقیقت افسوس از این سرانجام شوم و حسرت زیان بزرگ معاوضه ى دنیا با آخرت، بزرگ ترین عذاب این اشخاص است.
أُولئِکَ الَّذینَ اشْتَرَوُا الضَّلالَةَ بِالْهُدى؛ خداى تعالى زمینه ى هدایت را در همگان قرار داده است و فطرت بشر، او را به سوى پروردگار فرا مى خواند، امّا گروهى با وجود این زمینه و فطرت، از هواى نفس پیروى کرده، گمراهى را به جاى هدایت و عذاب را به جاى رحمت و آمرزش به جان مى خرند.
نفس بشر دوست مى دارد بزرگ و آقا باشد و از بندگى خدا مى گریزد، حتّى اگر در ظاهر دم از خدا بزند، در باطن خود را مى خواهد و دوست مى دارد دیگران را به خود جلب کند، حتّى گاهى علماى دین هم گرفتار این نفس مى شوند و نمى توانند از خود بگذرند.
زمانى حضرت آیت الله العظمى نجابت درس رسائل مى گفتند و ده، دوازده شاگرد داشتند. شخصى به ایشان گفت: یکى، دو شاگرد خود را به من بده تا به آنها درس بدهم. در آن زمان داشتن این تعداد شاگرد در این سطح بسیار مهم بود و کمتر کسى چنین افتخارى نصیبش مى شد. حضرت آیت الله العظمى نجابت به او گفتند: «همه ى شاگردهابراى تو باشد».
وقتى پاى خود در میان باشد حتّى از یک شاگرد هم نمى توان گذشت، امّا وقتى براى خدا باشد، نیازى به شاگرد نیست. کم نبودند اساتیدى که براى حفظ شاگردان خود بعضا تهمت های ناروا به اساتید دیگر مى زدند. این کار نفس است.
فَما أصْبَرَهُمْ عَلَى النّارِ؛ کاش وسط راه باز مى گشتند و حق را براى مردم باز گو مى کردند، ولى این کار را نکردند و راه اشتباه خود را تا آخر ادامه دادند. این همه صبر بر آتش و گمراهى جاى بسى تعجب دارد.

شمول آیه در مورد علماى اسلام
علماى اهل تسنّن که براى حفظ موقعیت خود فضائل اهل بیت پیامبر را از مردم مخفى کردند و آیات نازل شده راجع به امیرالمؤمنین و فرزندان ایشان و نیز احادیث رسول خدا صلّى الله علیه وآله را تحریف کردند یا معناى آن را به تأویل بردند. مشمول این آیه مى شوند.
از نظر ما همه ى فرقه هاى اهل تسنّن، به جز نواصب، مسلمان هستند و احکام اسلام از قبیل دفن در قبرستان مسلمین، طهارت بدن، حلّیت ذبیحه، نکاح، ارث و غیره بر آنها بار مى شود. فقط در صورتى که ازدواج دختر شیعه با مرد سنى باعث فساد مذهب زن شود، این ازدواج جایز نیست.
ما هرگز جایز نمى دانیم که به صورت علنى و بر منابر و در رسانه ها به علما و خلفا و امامان اهل تسنّن ناسزا گفته شود. این کار باعث رسوخ اختلافات شدید میان امّت اسلامى و به هدر رفتن خون مسلمین مى شود و به هیچ وجه صحیح نیست. گاهى کشته شدن بعضى علماى شیعه توسط اهل تسنّن به خاطر نادانى خودشان و بى توجهى به سفارشات حضرات معصومین بود.

گاه پیش مى آمد که امام صادق علیه السلام پشت سر بعضى از اصحاب و شاگردان ممتاز خود بدگویى مى کردند تا آنان را از گزند مخالفان حفظ کنند و بعد هم مى فرمودند: این سخن براى حفظ جان تو بود.

با این وجود سخن گفتن و مناظره و محاجه ى علماى شیعه و سنى با هم، هیچ اشکالى ندارد و از زمان خود ائمه این گفتگوها وجود داشته و حتّى امام باقر و امام صادق علیهماالسلام بعضى شاگردان خود را در این رشته تربیت مى کردند و کم نبودند کسانى که از این طریق شیعه گشتند.
خطاب کلى این آیه شامل علماى شیعه هم مى شود. کسانى که از قرآن و سنّت آگاهند و بر احکام اسلام تسلط کامل دارند، هرگز نباید در مقابل تعطیلى احکام و به خطر افتادن آنها سکوت کنند، که اگر به خاطر موقعیت خود سکوت کنند، تهدیدات این آیه در انتظارشان است. لازم نیست ناسزا بگویند و تندى کنند، تنها بیان کردن احکام کافى است.

علماى شیعه حافظ دین خدایند. محافظت از جمهورى اسلامى در گروى نظارت و مراقبت بر بزرگان و مسؤلین کشور است. آقایان علما و مراجع باید با زبان خوب مسائل لازم را به کسانى که در رأس هستند تذکّر بدهند و حقایقى را که گاه به دلایل مختلف بر آنان مشتبه مى شود، برایشان بازگو کنند. قطعآ این کار تأثیر دارد.

باز هم عرض مى کنم که بزرگان قم پا در میانى کنند تا آقاى موسوى و همسرش و آقاى کروبى و دیگر زندانیان سیاسى آزاد شوند. امروز موقعیت خوبى براى این کار وجود دارد و جو جامعه این آمادگى را دارد و هیچ مشکلى به وجود نمى آید، مخصوصآ که انتخابات هم در فضاى خوبى برگزار شده است. حتّى احتمال تهدید و خطر بدگویى کردن از آقایانى که بخواهند پا در میانى کنند، بسیار اندک است.

سخن ما پیش آقایان خریدارى ندارد و روى ما را نمى گیرند، ولى هستند کسانى که آبرویى دارند و حرفشان خریدار دارد. سخن گفتن ایشان باعث خوشحالى مردم مى شود.

[۱] ـ مؤمنون، ۱۰۸٫
[۲] ـ فرقان، ۷۰٫



-----
انتهای پیام

ارسال به شبکه های اجتماعی و پست الکترونیکی

نظر شما

امروز در فیس بوک
در همین زمینه
  • اردشیر امیر ارجمند: عذرخواهی موسوی و کروبی محال است
  • سیدهادی خامنه ای: حبس کروبی و میرحسین فاجعه ایست که به کشور و مردم تحمیل شده است
  • زهرا رهنورد؛ زاده روز کودتا، زندانی دستان کودتا
  • بازنشر سخنان توفیقی در حمایت از میرحسین در خبرگزاری فارس: متاسفم که رای موسوی را به اسم دیگری نوشتند
  • تماس تلفنی سید محمد خاتمی با خانواده میرحسین موسوی
  • تماس تلفنی حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی با خانواده نخست وزیر امام
  • نوه امام: میرحسین موسوی در کابوس‌هایشان و در قلب میلیون‌ها ایرانی...
  • محرومیت زندانیان سیاسی زن از ملاقات حضوری با فرزندانشان
  • تماس تلفنی عبدالله نوری، بیت آیت الله طالقانی و آیت الله منتظری با خانواده میرحسین موسوی
  •  
    آخرین اخبار
  • مشاور ارشد آیت الله خامنه ای:غنی‌سازی اورانیوم را تعلیق نخواهیم کرد/ کمک به دولت سوریه قاطعانه ادامه خواهد یافت
  • عضو كمیسیون برنامه و بودجه: به شدت با کمبود دارو و مواد اولیه مواجه هستیم
  • عراقچی خبر داد؛سلطان عمان خواست اولین مهمان روحانی باشد/ ممکن است پرونده هسته ای به وزارت خارجه برود
  • حذف تدریجی شیر پاستوریزه از سفره کارگران ایرانی‎
  • ناگفته های مادر احمد عسگری از نحوه بازداشت و اتهامات فرزندش: عاشق میرحسین موسوی بود
  • آمار بانک مرکزی درست است یا مرکز آمار؟+ جدول
  • مقابله به مثل هندی ها؛ کشتی ایرانی در گجرات توقیف شد
  • فیلترینگ سایت «ویکی پدیا» در ایران
  • پیام تسلیت جمعی از فعالان مدنی به مناسبت درگذشت رشید اسماعیلی
  • پیام تسلیت عبدالله نوری، محمدرضا عارف و فضل الله صلواتی به مناسبت درگذشت رشید اسماعیلی
  • جزئیات تدوین راهبرد اقتصادی ۳ گانه دولت حسن روحانی
  • سهم ۲۵۰۰ میلیارد تومانی قاچاقچیان از بازار سیگار ایران
  • نصب شنود در در منزل وزیر کشور دولت حسن روحانی
  • ابراز امیدواری محمدرضا عارف نسبت به تغییر فضای دانشگاه‌ها
  • درخواست خانواده رضا و طاهر اکوانیان آقای روحانی برای آزادی فوری فرزندانشان
  • یک طلاق در هر پنج ازدواج در ایران
  • تهران و اصفهان؛ در صدر آمار «کلیه‌ فروشی» در کشور
  • افزایش بیماری های روحی و روانی بین کشاورزان اصفهان به دلیل خشکسالی
  • ممنوع الورودی صادق زیباکلام به صدا و سیما به دستور مقامات حراست
  • «هرمیداس باوند و لیلاز در دومین نشست کمپین نه به تحریم
  •