به روز شده: ۱۳:۰۸ تهران - پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۱

حجت الاسلام نقویان: ما انقلاب کردیم که بتوانیم حرف بزنیم و انتقاد کنیم و الا انتقاد اعلی‌حضرتی که قبلا هم بود

امروز: حجت الاسلام نقویان با تاکید بر ضرورت بیان انتقادات در جامعه اسلامی می گوید: ما انقلاب کردیم که بتوانیم حرف بزنیم و انتقاد کنیم و الا انتقاد اعلی‌حضرتی که قبلا هم بود و لازم نبود که خون بدهیم تا دوباره برسیم سر جای اولمان!

نقویان پیش از این نیز بارها از وضعیت جاری کشور انتقاد کرده و گفته بود که در میان مردم نیستید که ببینید چه مشکلاتی دارند و با سیلی صورتشان را سرخ نگه می‌دارند٬ چه درد بی‌درمانی ما داریم، من کسانی را می‌شناسم که برای یک میلیون به هر دری می‌زنند، قبول ندارم که گرسنه در جامعه نداریم، شما حواستان نیست آقای رئیس!

او در این سخنان که در مسجد جماران ایراد شده است، از نحوه اداره کشور و برخوردهای سلیقه ای با پرونده های قضایی بشدت انتقاد کرد و گفت با این وضعیتی که به هر بهانه ای به افراد انگ ضد ولایت فقیه و ضد انقلاب می زنند، دیگر کسی باقی نمی ماند.


فیلم کامل سخنرانی حجت الاسلام نقویان در مسجد جماران

طبق ذهن بسته و کم بصیرت بعضی ها نمی شود به رهبری نامه نوشت!

به گزارش کلمه از گزارش تفصیلی این سخنرانی که در پایگاه اطلاع رسانی جماران منتشر شد، این سخنران با اشاره به داستان انبیا و پرسش هایی که آنان از خدا پرسیدند گفته است: به خاطر این بود که فردا یک عده‌ای به خیابان‌ها نریزند و بگویند مرگ بر ابراهیم! یعنی ای ابراهیم تو به خدا نامه می‌نویسی! آیا نمی‌شود یک نامه به محضر مبارک رهبری نوشت و گفت که به برخی مسائل انتقادهایی داریم؟ طبق این آیه می‌شود؛ اما طبق ذهن بعضی‌ها نمی‌شود! طبق ذهن بسته و کم بصیرت و کم مطالعه و کم صبر و کم تحمل و متحجر بعضی‌ها نمی شود!

وی ادامه داد: قرآن می‌‌فرماید که پیغمبر ما که بنده ماست؛ به من خدا اعتراض کرده. اما خداوند گفت شعار ندهید و نعوذبالله شعار «مرگ بر ابراهیم» ندهید! ابراهیم بنده خوب ماست: «إنَّ اِبراهیمَ لَحلیمُ اَبوابُ مُنیبْ» و به درگاه ما استغثاثه دارد. یعنی خداوند او را تبرئه کرد تا شخصی به جناب حضرت ابراهیم(ع) تعدی نکند و کاسه داغ‌تر از آش نشود. بعد از نزول این آیه، سپس جواب ابراهیم را می‌دهد.

وی معتقد است که در عزل و نصب ها مصلحت ملت در نظر گرفته نمی شود و عزت و حکمت این ملت نادیده گرفته می شود.

این خطیب با انتقاد از عزل و نصب های متعدد در کشور، در ادامه گفت که آیا باید هر کسی بر هر اریکه‌ای تکیه بزند و به نام ملت هر کاری دلش خواست انجام بدهد؟

وی با اشاره به مساله امنیتی شغلی افزود: با این عزل و نصب ها چه کسی برنامه‌ریزی می‌تواند بکند؟! آن مسئول بیچاره که هر لحظه دلش می‌لرزد که نکند کسی از ما سعایت کرده و حرفی زده باشد. باید اختیار داد!

نقویان که از حامیان احمدی نژاد در انتخابات بود، اینک یکی از منتقدان وی است.

او به شیوه حضرت علی در حکومت داری اشاره کرد و تصریح کرد که امیرالمؤمنین(ع) بعضی‌ها را خودش نصب می‌کرد، خودش هم عزل می‌کرد. از او می‌پرسیدند که «آقا چرا عزل کردی؟» می‌فرمود: «در آن زمان آدم خوبی بود، و امروز خبر آوردند که دارد خراب می‌کند.» عزل‌های علی‌(ع) را ببینید. ما که ادعا داریم حکومت چنین و چنانی داریم هر کسی که عزل کرده، در همان عزل‌نامه دلیلش را نوشته. عثمان بن حنین، محمدبن ابکر ... تو را به این دلیل عزل کردم. اگر مردیم دلیل عزل‌هایمان را بنویسیم ببینیم چقدرش راست است و چقدر از روی هوی و هوس است و چقدر برای عزت و حکمت این ملت است؟

نقویان گفت: اگر کسی توانست شخصی را که عزل می‌کند، دلیل عزلش را بنویسد، مردم به او تبریک می‌گویند. اما اینکه بگوییم «دلم خواسته» این چنین نباید باشد. مگر این کشور دل بخواه است؟! اصول دارد، روش دارد، اشارات و تنبیهات دارد. یک قوانینی بر این کشور حاکم است؛ دنیا هم دل بخواه کار نمی‌کند. این‌جوری نیست که رئیس جمهور هر کسی را که دلش خواست عوض کند، باید به حکمت ملت کار کرد. باید گوش به فرمان رهبر داد. رهبر هم چاره ندارد و می‌گوید که مملکت را بهم نریزید. بین بد و بدتر که گیر می‌کند می‌گوید که فعلاً بد را داشته باشیم گرفتار بدتر نشویم.

در سی ساله انقلاب همیشه برهه حساس بوده!

وی با اشاره به ضرورت انتقاد در امور تاکید کرد: ما انقلاب کردیم که بتوانیم حرف بزنیم و انتقاد کنیم و الا انتقاد اعلی‌حضرتی که قبلا هم بود و لازم نبود که خون بدهیم تا دوباره برسیم سر جای اولمان!

نقویان گفت: امام در وصیت‌نامه شان فرمود ملت اگر روزی دیدید که مسئولین هم کج می‌روند خودتان وظیفه دارید که جلوی اینان بایستید. دستور امام است! نگفته که هر کاری کردند ملت چیزی نباید بگوید. همچنین دستوری ندادند. در مقابل ظلم ایستادن این‌گونه نیست که اگر امریکا ظلم می‌کرد داد بزنید اگر در داخل ظلم دید، حرف نزنید. ظلم، ظلم است و فرقی نمی‌کند.

این سخنران در ادامه افزود: وقتی قرار است ظلمی را انسان تحمل نکند چه ظلم داخلی باشد، چه خارجی؛ باید بگوید. ظلم داخلی از این جهت که خودی است ساکت‌تریم. آنجا که پای دشمن خارجی می‌شود حرفی نمی‌زنیم و می‌گوییم که ما مملکت‌مان را دوست داریم و هیچ‌وقت نمی‌رویم با بی‌بی‌سی علیه جناح مقابل مصاحبه کنیم. اگر کسی با بی‌بی‌سی مصاحبه کرد، بله این کار او ایراد دارد. چون اون دشمن همه است. اما بین خودمان هم چیزی نگوییم؟

نقویان با تاکید بر اینکه انتقاد وظیفه همه است ادامه داد: اگر کسی بگوید که الان وقتش نیست، حرفی است که من نمی‌فهمم! شما یک وقتی تعیین کنید. در سی ساله انقلاب همیشه برهه حساس بوده و شما یک برهه در این سی ساله نشان بدهید که حساس نبوده باشد! سخنرانی حضرت امام را که پخش می‌کند می‌گوید: که «در این موقعیت حساس کنونی،...» همیشه حساس بوده! تازه آدم عاقل هر چقدر که می‌رود جلو، باید زود آفت‌یابی کند و راه برون‌رفت از مشکلات را بسنجد و به قول اطبا پاتولوژی کند؛ به قول جامعه‌شناسان آسیب‌شناسی کند. دیر که بشود و مسیر را کج برویم، راه برگشتی نمی‌ماند.

نکند به سرنوشت شاه مبتلا شویم

وی با اشاره به آمار شرکت کنندگان در انتخابات گفت: در انتخابات مجلس قبل خود آقایان آمار دادند که در شهری مثل تهران ۴۰-۳۸ درصد مردم شرکت کردند. آمارهای دیگر کمتر هم هست. در ایام انتخابات از رهبری خرج می‌کنید. در کانال‌های مختلف، ۲۴ ساعته در ایام انتخابات تبلیغات می‌کنید، چرا ۳۸ درصد در انتخابات شرکت کردند؟ همه ضد انقلاب شدند؟ آن ۵۰ و اندی درصد چه کسانی هستند؟ ملت نیستند؟ موقع انتخابات که می‌شود دختر سربرهنه را هم نشان می‌دهید که قبول داریمش، انتخابات که بسته شد دوربین دوباره به سمت خانم چادری می‌رود! این حقه‌بازی‌ها چیست؟! اگر او مال این انقلاب و این نظام است بعد از انتخابات هم شهروند ماست و جزو ملت ماست اگر نیست، پس رأیش را هم نمی‌خواهیم. ملت می‌فهمند؛ عقل دارند و تحلیل می‌کنند.

نقویان به مشکلات جاری کشور پرداخت و افزود: این دردهای بی‌درمان اقتصادی، هست. یک عده‌ای سیرند و عده‌ای خودفروشی می‌کنند. باید انتقاد کرد؛ منتها انتقاد دلسوزانه و به جا و به وقت. حتی می‌شود طبق این آیات قرآن( که گفته شد) به رهبری نامه نوشت؛ این ضدیت با ولایت فقیه نیست؛ این پیشرفت نظام و دلسوزی مردم است. اگر کسی ضد این نظام باشد کاری ندارد! می‌گوید بعداً انفجار درونی که رخ داد نشان‌تان می‌دهیم.

وی افزود: شاه آمده بود و کنار مجسمه ایستاده بود و می‌گفت که «کورش آسوده بخواب که ما بیداریم.» شاه که داشت فرار می‌کرد کسی آمد و گفت اجازه هست من چیزی بگویم؟ گفت: بگو. گفت: به اعلی حضرت پدر نمی‌شد دروغ گفت به شما هم نمی‌شد راست گفت که کار به اینجا رسید. خدا نکند که جمهوری اسلامی به وضع دومی مبتلا شود که نشود راست گفت و همه متملق و چاپلوس باشند و بگوییم آسوده باشید؛ همه جوانان انقلابی‌اند و همه دخترانان اینچنین‌اند! مملکت همه گوش به فرمانند؛ این‌جوری نیست!

وی هشدار داد اگر انتقاد نشود، اگر یک روزی رسید که خدای ناکرده مردم به این نتیجه برسند که نه، مثل اینکه یک جور دیگر است، آن روز، روز سختی خواهد بود و آن وقت همه توی سر هم می‌زنند که ای کاش انتقادی می‌کردیم و یا دادی می‌زدیم تا درست می‌شد. و کار به اینجا نمی‌کشید. منتها آن روز می‌شود نوشدارو بعد از مرگ سهراب.

وی در این سخنان که در شب پنجم محرم در مسجد جماران ایراد شد، از متهم کردن افراد به " ضد ولایت فقیه" بشدت انتقاد کرد و گفت: این‌ گونه جامعه را ببندیم و فکر کنیم و بعد هم بنویسیم که معلوم است که شما پیرو ولی فقیه نیستید.

نقویان که بر این باور است اگر رهبری نباشد، هرج‌ومرج می‌شود و همه قربت الی الله همدیگر را می‌کشند! می گوید: من به این معتقدم! اما این باور من، معنایش این نیست که در جایی که انتقاد دارم نگویم؛ خفه‌خون بگیرم و سکوت کنم به خیال اینکه این بهتر است. نخیر! این بهتر نیست. این (شبکه های) تلویزیون اگر عقل داشتند این دوربین را برمی‌داشتند و می‌رفتند آنچه را که واقعیت‌های جامعه است در پچ‌پچ‌های تاکسی و اتوبوس و مترو و محفلی، این را منتشر می‌کردند.

این روحانی با بیان اینکه جامعه در زمان پیامبر(ص) آن‌قدر باز بود که عده‌ای می‌آمدند به پیامبر انتقاد می‌کردند. اما پیامبر نمی‌گفت که تو ضد ولایت فقیه شدی و اعدامش کنید. گفت: پیامبر با مهربانی و محبت جواب می‌داد و علت‌ها را بیان می‌کرد؛ مردم راضی و آرام و قانع می‌شدند. حتی گاهی اوقات می‌گفت درست می‌گوید و من می‌گویم اصلاح کنند.

وی از مسئولان خواست که دستورات قران را سرلوحه عمل خود قرار دهند و ادامه داد: خودمان یک گوشه‌ای بنشینیم و یک خیالاتی داشته باشیم و به یک نتیجه‌ای برسیم و بعد هم داد بکشیم، به خیال اینکه داریم دفاع می‌کنیم! نه برادر من! نه خواهر من! ای فدای سرت گردم غلط فهمیده‌ای! فهم و بصیرت می‌خواهد.

نقویان ادامه داد: یک کسی می‌گوید که «من بصیرت پیدا کردم و می‌خواهم انتقاد کنم.» بصیرت من به من می‌گوید که باید انتقاد کرد. آنجایی که باید تایید کرد، بله تایید می‌کنیم. کارهای خوب هم شده، است. منتها یادمان باشد یک کار اشتباه، ۱۰ تا کار خوب را زیر سوال می‌برد.

وی معتقد است که حاکمان در مسیر درست حرکت نمی کنند و می گوید: یک عده‌ خبر ندارند؛ اخبار کانالیزه برایشان می‌آید. من دلم پر است بعضی چیزها را نمی‌توانم بگویم و بعضی‌ها تحمل شنیدنش را ندارند

وی با اشاره به رهنمودهای حضرت علی و نهج البلاغه ادامه داد: علی که نمی‌خواهد با حقه‌بازی بر حکومت تکیه بزند. مشورت مشفقانه به عُمر می‌داد. نهج‌البلاغه را مطالعه کنید. همین‌طور فریاد کشیدند، اما این دردی را دوا نمی‌کند. باید با مطالعه و دقت باشد. تهمت زدن و به هر کسی انگی چسباندن، درست نیست. مگر خود آن آقا نفرمود که «جاذبه باید به اندازه کافی زیاد و دافعه به اندازه اندک.» به حمدالله دافعه‌یمان سیل شده و نمی‌دانیم چند نفر را جذب کرده ایم. تا حالا با این امر این برخوردها را کرده ایم یک نفر بیاید بگوید که مثلاً ۵۰ نفر جذب شدند؟! اگر به ما نشان بدهند، ما دستشان را می‌بوسیم.

نقویان با اشاره به نارضایتی عمومی از شرایط جای گفت: من با این مردم ارتباط دارم، سرکار دارم. گاهی سوار تاکسی می‌شوم. گاهی سوار اتوبوس می‌شوم. در صف مرغ و تخم‌مرغ می‌ایستم. یک عده‌ خبر ندارند؛ از مردم بریده اند. اخبار کانالیزه برایشان می‌آید. اتفاقات با تملق و چاپلوسی برایشان گفته می‌شود.

نقویان می گوید: اگر هر کسی را به جرم یک انتقاد مختصر، انگ ضد ولایت فقیه و ضد انقلاب به او بزنیم، آن وقت دیگر کسی نخواهد آمد

این روحانی به نحوه قضاوت برخی از قضات پرداخت و ادامه داد: یک شیخی من را در یک اداره‌ایی خواست و گفت که «حاج ‌آقا انتقاد می‌کنید؟» گفتم: «کجا؟» گفت: «در فلان مسجد شما رفتید انتقاد کردید.» گفتم: «ببخشید شما نوار سخنرانی من را گوش دادید؟» گفت: «نه وقت نداشتم.» گفتم: «خیلی تعجب است. شما دارید منو محاکمه می‌کنید، منی که سابقه‌ام معلوم است، به خودتت وقت ندادی ۴۰ دقیقه سخنرانی من را گوش کنی؟ جواب خدا را چی می‌خواهی بدهی؟» چون یک نفر آنجا بوده و برایت خبر آورده، با این خط‌کش قضاوت می کنی؟

او با انتقاد از نحوه داوری داری قضاوت می‌کنی. روز قیامت دامنت را می‌گیرم. که اگر به قیامت معتقد باشی. اگر هم نیستی که حقه‌بازی می‌کنی. آن شخص ماند که چی بگوید. به قول بوعلی سینا گفت: "کفر چون منی گزاف آسان نبود/در دهر چون من یکی و آن هم کافر؟ پس در همه دهر یک مسلمان نبود"

نقویان افزود: اگر هر کسی را به جرم یک انتقاد مختصر، انگ ضد ولایت فقیه و ضد انقلاب به او بزنیم، آن وقت دیگر کسی نخواهد آمد. هنر ما باید این باشد که اگر کسی یک مختصر تأییدی کرد بگوییم که «تو هم انقلابی هستی».

وی معتقد است: مردم دین دارند و خدا و پیغمبر را قبول دارند. مردم روحانیت اصیل و سالم و به تعبیر امام، «اسلام ناب» را احترام می‌گذارند. بی‌دینان هم دوست دارند. من دیده‌ام. اینها را باید جذب کرد؛ اما اینکه به هر کدام یک مارک و آرم و تهمتی بزنیم و با اردنگی بیرون بیاندازیم، نمی شود.



-----
انتهای پیام

ارسال به شبکه های اجتماعی و پست الکترونیکی

نظر شما

امروز در فیس بوک
در همین زمینه
  • آیت الله هاشمی رفسنجانی: نباید اجازه داد زجرنكشیده‌های انقلاب با ندانم‌كاری و ناكارآمدی به مردم و کشور آسیب بزنند
  • آیت الله دستغیب: آقایان توطئه کردند و خدا توطئه‌شان را برملا کرد
  • 950 میلیارد دلار درآمد نفتی ایران پس از انقلاب؛ 531 میلیاردش فقط در دولت احمدی نژاد
  •  
    آخرین اخبار
  • مسئولان مشخص کنند، زندان؟ حصر؟ الان در چه وضعی هستیم؟
  • مرعشی: نظام نمی تواند هاشمی، خاتمی، موسوی و کروبی را نادیده بگیرد
  • درخواست تاجزاده از مهدی محمودیان برای پایان اعتصاب غذا
  • پروژه نخ نمای اعترافگیری از میرطاهر موسوی نماینده سابق مجلس
  • یادداشت مجید دری در ۱۶ آذر: دانشگاه همچنان نماد اعتراض و مقابله با استبداد
  • مهدی کروبی پس از معاینات پزشکی به حبس خانگی برگشت
  • آخرین تصمیمات لحظه ای بانک مرکزی در خصوص ارز و مبادلات
  • توقف خط تولید کارخانه ای دیگر به دلیل افزایش سه برابری قیمت قطعات
  • متهم شدن دو ایرانی در آمریکا به تلاش برای نقض تحریم ها
  • آقا جمشید بسم الله، مخل بزرگ ارزی آزاد شد!!!
  • "800 ميليارد تومان" خسارت به ازای هر روز تعطیلی برای کشور
  • گزيده سرمقاله‌ روزنامه‌های صبح امروز
  • دانشجویِ کشور من دهانش پر خون است
  • نیم قرن سرکوب جنبش دانشجویی؛ امید به آتش زیر خاکستر
  • باز نشر پیام مهدی کروبی در روز دانشجو: دروغ، تزویر و ریا پایدار نیست
  • باز هم سقوط ایران در رده بندی فساد حکومتی
  • احضار برخی اصلاح طلبان و منتقدان به نهادهای امنیتی برای توجیه انتخاباتی
  • تصویب طرح تشدید تحریم های ایران در سنای آمریکا
  • تداوم فشارهای حکومتی بر بنی یعقوب و احمدی اموی، زوج روزنامه نگار زندانی
  • دانشجویان زندانی؛ آینده سازان ایران پشت میله های زندان
  •